Forum
  Logga in   Registrering

lightbulb Moment cylinder cb 750 K4

Mer
11 apr 2023 00:05 #1485 av esau
Hejsan
Innan säsonger kommer igång på allvar har jag skruvat lite under vinterdagarna. Orsaken var från början att motorn svettades lite olja på cylder 3 och 4, dvs de närmast brytarsidan. Dessutom hade jag bara 11 kg i cylinder 4.a. 
Jag plockade ur motorn och tog bort cylinderpaketet. När jag lossade muttrar och bultar var det väldigt dåligrt åtrdragna. Jag drog dom till 2,2 kg vid monteringen och de gick att lossa med lätt handledskraft. Dessutom var gummitätnngarna under topplocket väldigt hårda vilket kan förklara att topplocket svettades olja. Har nåogon på forumet erfarenheter av något liknande? 

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
11 apr 2023 09:05 #1486 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo man måste byta ut alla plastbrickor som du skrev, eftersom de blir som bakelit efter många år. Byt också de o-ringar som sitter runt dragstängerna i mitten.
När man moment-drar toppen är det viktigt att dra korsvis som diagrammet visar i manualen. Jag anoljar gängorna lite.
Men en viktig grej när man drar topplock, är att man efterdrar i samma mönster. Det är att få rätt förspänning i varje dragstång. Annars är spänningen mindre i de först dragna, eftersom topplocket har spänts ihop något. Vid stora moment får man börja med lite lägre moment, och stegvis höja, men här är det bara runt 2kgm.

Mer
11 apr 2023 09:20 #1487 av esau
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för snabbt svar. Det jag missat är att dra två ggr. Korsvis osv gjorde jag när jag satte ihop motorn. Jämför man momentet man drar toppen med är det lågt jämfört med andra motortyper.

Sidan laddades på: 0.304 sekunder