Forum
  Logga in   Registrering

question-circle Litiumbatteri

Mer
26 maj 2022 22:47 #1425 av esau
Litiumbatteri skapades av esau
CB 750 K4
Har någon testat med litiumbatteri på sin mc? Behövs ny laddregulator, likriktare eller något annat roligt.
Tacksam för svar

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
05 jun 2022 08:00 #1428 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Det behövs säkert lite modifieringar. Jag vet att det finns speciella laddare för litiumbatterier, eftersom vanliga laddare inte funkar så bra...

Mer
05 jun 2022 12:04 #1429 av esau
    Jag är på väg att lösa funktionen att min digitala laddningsregulator/likriktare inte fungerade. CMSNL har en liknande likriktare/laddningsregulator till salu. Dom till skillnad från andra detaljister redovisar hur man kopplar in den. Vissa av de kablar som fanns på min version behövdes inte och den koppling som de visade lämnar många frågetecken på hur regulatorn fungerar. Bilderna är beskrivningen från CSMNL hur den kopplas in samt deras regulator, en bild på deras regulator samt hur jag modiferat min regulator. På bilden syns en vit kabel som inte hade någon funktion. När jag anslut min regulator ökade spänningen med varvtalet. Vidare kontaktade jag leverantören av lithiumbatteriet som försäkrade att det gick att ladda den på vanligt sätt bara laddaren inte har avsulfatiseringsfunktion. 
Bilagor:

Mer
06 jun 2022 10:54 #1432 av esau
Jag testade uppgraderingen av den digitala laddnings/likriktarmanicken. Det fungarade utmärkt. Spänningen varierade mellan 12,2 till 13volt med tänd framlykta. Tidigare fanns tendens till att motorn inte gick riktigt rent när spänningen gick under 11 volt eftersom högeffekttändspolarna krävde minst 12v. Det upplevde jag inte längre. Framlyset brukade lysa sämre vid vissa varvtal men med nya regulatorn var det samma styrka. Sammanfattningsvis verkar det som elsystemet ger högre effekt och är mer stabilt med den nya elektroniken

Sidan laddades på: 0.313 sekunder