Min kompis Rolle köpte en CB 450 K1 1970 i somras. Det är ett körbart renoveringsobjekt. Det har inhandlats delar, och cykeln har blivit bättre och bättre för varje dag. Men för några veckor tog det stopp. Motorn blev ovanligt varm under en kortare tur, och några hundratal meter från hemmet skar motorn. Det blev tvärnit.Nu har vi tillsammans börjat att plocka isär motorn. Kamaxlarna är ju lite känsliga på den här motorn, och det visade sig att de satt fast som fastsvetsade, båda två! Gick icke att rubba. Nåväl, efter en dags skruvande och svärande har vi fått isär toppen. Och det visar sig att delar av toppen har gått torrt... Inte en gnutta olja däruppe, på framförallt den högra sidan av toppen. Och där hade det gnagt ordentligt i metallen. Tog mycket lång tid att få bort avgaskamen. Av bilderna att döma förstår man att det hade gått varmt... Oljenivån var OK, med ny olja. Nu gäller det att ta reda på orsaken. Nerplockning av hela moroten står på programmet. Dåligt oljetryck, stopp i någon oljekanal, oljepumpshaveri.....Frågetecknen är många. Fortsättning följer...