Forum
  Logga in   Registrering

file Ang. stadgeändring: "Och aktivt använda"

Mer
20 jan 2016 11:00 - 20 jan 2016 11:02 #254 av JD
Hej alla

Några reflektioner angående dokumentet DAGORDNING ÅRSMÖTET 2016 och §14 ”Motion från styrelsen" ang. stadgeändring, vilken lyder:

§1.1 ”Sammanslutningens namn är Classic Honda Club Sweden. Klubben är en ideell sammanslutning vars syfte är att bevara ”och aktivt använda” gamla Hondamotorcyklar som är 30 år eller äldre”.

Styrelsen ämnar alltså lägga till ”och aktivt använda”. Eftersom vi är några medlemmar som funderat över vad tillägget kommer att betyda framöver för klubben önskar vi att styrelsen definierar vad som menas med denna term.

Är det att ”inte aktivt använda” hojen/hojarna om man aldrig kommer till någon av våra olika träffar, men att man gärna åker själv ett antal mil under säsongen. Och ska denne ”friåkare” då på heder och samvete intyga att denne under säsongen faktiskt kört 666 mil?

Men det kan väl knappast vara att ”inte aktivt använda” hojen då man som undertecknad aldrig närvarar vid de större långväga nationella träffarna, men att jag oftast besöker de lokala Skåneträffaran. Samt att under säsongen 2015 har min hoj rullat 625 mil (om jag ska tro mätaren som inte är original).

Eller…
1. Hur många mil bör/måste en medlem köra under säsongen?
2. Hur många träffar bör/måste en medlem besöka?
3. Vilka träffar bör/måste en medlem besöka?
4. Hur många av en viss medlems två, fem, åtta, eller tolv hojar, bör/måste användas under säsongen för att denne ska anses ”aktivt använda” sina hojar?
5. Ska den medlem, som haft sin hoj nedplockad sedan 20 år tillbaka, lämna klubben?
6. Ska de medlemmar, som endast renoverar sina hojar till originalskick för att sedan ställa dessa i vardagsrummet, lämna klubben?
7. För det kan väl inte vara så, som faktiskt någon trodde, att de som endast är med i klubben för att åtnjuta en billigare försäkring på sin hoj, inte bör få vara med i klubben?

Jag är väl medveten om att ovanstående frågor nog måste anses som relativt korkade. Eller möjligen lika ogenomtänkta som tillägget ”och aktivt använda” gamla Hondamotorcyklar…

Jag gissar att syftet med förslaget kan vara att man från styrelsens sida, bland annat, liksom undertecknad, önskar att fler medlemmar närvarar med sina hojar på våra olika träffar, mindre som större, runt om i landet. Räknar verkligen styrelsen med att någon ska bry sig om stadgeändringen och använda sin hoj mer? Eller att någon/några möjligen bara retar upp sig?

Jag är bara rädd för att tillägget motverkar sitt ädla syfte. Eller vad anser ni andra?

J.D.
Last edit: 20 jan 2016 11:02 by JD. Orsak: Ja, självklart!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
20 jan 2016 13:19 #256 av 2309
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jag kan hålla med J.D. att inte i onödan ändra stadgar samt att fundera på konsekvenser. Jag är medlem sedan ett år och har inte vart med på någon träff ännu - men det har absolut inte med ointresse att göra. Jag gillar Honda för att deras motorer är vackra, slitstarka och hyfsat enkla att meka då det går att få tag i reservdelar. Jag har tre hojar årsm -81 -84 varav två med vanlig försäkring och kör varje dag till arbetet om det inte är vinterväglag, dvs minst 9 månader om året i Mälardalen och på Gotland. Jag har även en veteranbil med specialförsäkring som bara får användas på fritid. Tyvärr är den bilmodellen så ovanlig att dess förening har upphört att existera. Mitt råd - underlätta för så många ägare av Honda MC att ansluta sig till klubben så blir det fler (väl)besökta evenemang på sikt.

Mer
23 jan 2016 10:47 #262 av JD
Hej igen alla, speciellt i styrelsen!

Jag tänkte nog då jag skrev det inledande inlägget i tråden att frågorna möjligen kunde vara åtminstone lite komplicerade att svara på. Men att dessa skulle vara så pass komplicerade hade jag aldrig kunnat drömma om.

Oavsett, stort tack till alla som mailat mig intressanta synpunkter i trådens ämne varav en, som jag inte tänkt på själv, följer här nedan:

"För att inte tala om de klubbmedlemmar som inte har någon motorcykel, att aktivt använda.
Jag håller med dig . Det ska bli intressant att se hur man försvarar, förklarar, detta förslag till stadgeändring.
Hälsningar
Xxxxx X."

Mer
23 jan 2016 12:49 - 23 jan 2016 19:46 #263 av Honda4
Håller helt med både JD & 2309 här ovan - helt obegripligt dumt förslag till stadgeändring - varför har inga fler - inte minst ni från styrelsen tex - hört av er här o kommenterat??

Citerar 2309 som jag tycker säger allt;

"Mitt råd - underlätta för så många ägare av Honda MC att ansluta sig till klubben så blir det fler (väl)besökta evenemang på sikt."

/ "Det var inte bättre förr - men det räckte med att säga.. Honda-4."
Last edit: 23 jan 2016 19:46 by Honda4.

Mer
27 jan 2016 16:25 #272 av rolf
Först vill jag ge en eloge till alla er som gör ett strålande jobb med Classic Honda Club!
Men jag måste instämma med JD ang. stadgeändringen "och aktivt använda" detta är verkligen inte bra ur flera synvinklar.
Det är ju inte upp till styrelsen att diktera hur individuella medlemmar vill "avnjuta" sina gamla Hondor.
Om någon tex. gillar att samla sidokåpor så skall han eller hon få göra det utan att tvingas köra omkring på ett gammalt vingelstaket med dåliga bromsar.....
Klubben är en veteran mc klubb och ingen touringklubb!
Vad händer om hälsan sätter stopp för vidare mc-åkning men man ändå vill ha kvar sin hoj skall man då visa upp läkarintyg för styrelsen för att få ha kvar sitt medlemsskap?
Införs den här regeln är jag övertygad om att många som funderar på ett medlemsskap kommer att tänka om.
Följande användare sa tack: BENOR

Mer
28 jan 2016 22:50 - 28 jan 2016 22:54 #277 av JD
Och förutom de som gör fantastiskt jobb med klubben måste jag även får ge en stor eloge till Rolf Bergelin vilken jag inte avundas det minsta med tanke på denne har varit ansvarig för denna nya, exklusiva hemsida. Jag kan tänka mig att Rolfs naglar sedan länge är uppkäkade, samt att han förmodligen inte har mycket kvar av sin kallufs.

Och Rolf här ovan med kameran... Angående trådens ämne, tillade även du synnerligen relevanta synpunkter som jag inte tänkte på då jag skrev inledningsinlägget. Stort tack för det Rolf.

Oavsett, jag tycker mig ha förstått att det var väldigt många medlemmar, åtminstone för några veckor sedan, som inte hade slantat in sin medlemsavgift för 2016. Kan möjligen "stageändringen" haft någon liten inverkan på att folk helt enkelt valt att gå ur klubben?

Eller har de på grund av ålder blivit mer glömska? Eller har de istället valt att gå med i Svenska Kennet-klubben? Vad har styrelsen för uppfattning om detta?
Last edit: 28 jan 2016 22:54 by JD.

Sidan laddades på: 0.356 sekunder