Var ett tag sen jag skruvade på min K2, men # 3 ska ner i hålen för dragstängerna mellan cyl 1 o 2, resp. 3 o 4. Ovanpå packningen för att täta, eftersom oljan transporteras i hålen. Hittar bara två O-ringar för begränsaren, men manualen skriver 4. Olika partnummer dock. Mysko!
Jo man måste byta ut alla plastbrickor som du skrev, eftersom de blir som bakelit efter många år. Byt också de o-ringar som sitter runt dragstängerna i mitten.
När man moment-drar toppen är det viktigt att dra korsvis som diagrammet visar i manualen. Jag anoljar gängorna lite.
Men en viktig grej när man drar topplock, är att man efterdrar i samma mönster. Det är att få rätt förspänning i varje dragstång. Annars är spänningen mindre i de först dragna, eftersom topplocket har spänts ihop något. Vid stora moment får man börja med lite lägre moment, och stegvis höja, men här är det bara runt 2kgm.
Själv skulle jag lägga ner några tusenlappar på proffslackering av tank och sidokåpor. Lackering är ett yrke, och det är svårt att få till det med sprayburkar själv. Nya dekaler, och emblem och hojen blir nästan som ny..! Tanken är blickpunkten på en hoj förutom själva motorn....
Finns inte som reservdel, vad jag vet. Du får leta efter en passande tunn gummislang. Kanske Kuntze har något som kan användas? Eller slakta instrument, och ta gummina. Någon i klubben kanske har?
Haveriet är löst sedan en längre tid tillbaka. Oljetrycket upp till toppen var obefintligt, men varför? Orsaken fanns att finna innanför locket till slungfiltret. Innanför det runda locket där slungfiltret sitter, trycker en fjäder ut en kopp som gör att oljan cirkulerar till toppen efter slungning. Koppen hade helt enkelt fastnat! En form av "byrålådseffekt" kanske? Det fick till följden att oljan inte gick via lockets oljekanaler och vidare upp till toppen via utrymmet runt dragstången. Oljan gick istället tillbaka ner till vevhuset! Katastrofen var ett faktum!!. Lärdom; Slungfiltret är ett bra filter, om man rengör det ofta. Men det gäller att kolla att koppen verkligen trycks ut av fjädern till sitt ändläge. Allt trasigt är nu ersatt med nytt eller bra begagnat. Våren är snart här...
Klarat mig också, men ett par i bekantskapskretsen blev sjuka i covid-19. Hög feber några dagar, huvudvärk. Sedan friska. Saknar inte heller kramningen som alla höll på med tidigare. Ett ganska nytt påfund att kramas bara för att man träffas. Tidigare var det ett handslag som räckte...
Jo, det har jag i minnet. Men vi har inte hunnit kolla packningen hur den ser ut ännu. Kopplingskåpan satt fortfarande på plats när vi rotade i toppen, men det ska bli intressant att se om det var en felaktig packning. Rolle har kollat pumpen, och håller nu på med en undersökning av slungfiltrets alla delar och funktion.