Hej,
Beklagar att jag inte kan svara direkt i din tråd men något i systemet gör att jag inte har någon svarsknapp på trådar så jag måste skapa ny tråd.
Jag är intresserad av Hondas färger och håller lite koll på dessa. En bra källa att köpa från är RH-lacke i Tyskland som man kan hitta numera dels som egen försäljare eller via Ebay om man söker på färgnamn. De är duktiga på att få till rätt bas- och candynyans.
Jag har därför kollat på Candy Universal blue men fann den inte hos RH-lacke...trodde jag. De har dock lyckats skriva in en dubbel felstavning Candy unversial blue så om du söker exakt som det står här så hittar du den.
Den andra färgen Blue Metallic var ju inte en särskilt bra beskriving på en färg men du har rätt, det är så Honda anger den. Hos RH-lacke hittar jag många blue metallic men de har också något mer tilläggsnamn och ingen som bara heter blue metallic.
Blue metallic är dock kanske inte är lika svår att färgmatcha så det gäller isåfall att hitta en som är jämförelsevis lik, När jag tittar på bilder på nätet så kan jag tycka att den mörkare färgen påminner om Candy Grandeur Blue Special (PB-102 C-S) som fanns på Goldwing 1981 (länk till bild som visar Grandeur http://databikes.com/infophoto/honda/gold_wing_gl_1100_-1981.html ). Den ljusare är lite svårare att pricka rätt. Om du har originalfärgen kvar på t ex sidokåpan tycker jag du kan försöka färgmatcha metallicen hos lackeraren. I dagsläget finns det otroligt många färger att välja bland.
Gissningsvis passar de som t ex används för CB750 som finns i katalogen
Kolla denna länk hos PartsSweden för CB750, del nr 28 med partnumber 87311-516-000
Hej, det är något jätteskumt med min access till forumet eftersom det dels inte går att svara på en tråd och tydligen fungerar inte viss info att skicka.
Jag skickar en text att söka på istället:
Gå in på ebay.com och sök med detta
"Portable Fuel Vacuum Carburetor Synchronizer Carb Balancer Sync 4 Gauge Set New"
Du kommer att finna ett antal alternativ på klockor med rimliga priser. Jag köpte för några år sedan dem som har följande text "Motorcycle Fuel Vacuum Carburetor Synchronizer Tool 4 Carb Sync Gauge 4 Cylinder". De var lite plastiga och jag skulle hellre idag köpa dem i röd väska som har metall regulatorer. De fungerar dock så de är ok för priset. Ska du vara proffsig med original får du lägga ut betydligt mer när de någon gång finns ute på ebay.
Hälsn
/Kenneth
Hej,
Anledningen att ingen svarar kanske är att det inte fungerar att svara på websidan? som stryelsemedlem så har jag en särskild inloggning och det kanske ställer till det för mig eftersom systemet oftast inte tillåter mig att direkt svara på en tråd.
Jag har påpekat detta problem för Webansvariga men det fungerar fortfarande inte så jag svarar dig med en ny tråd.
Även om nippeln är cylindrisk så fungerar en vanlig fettspruta (åtminstone av traditionell modell) Jag har en gammal vanlig fettspruta samt en ny manuell spruta från Biltema och båda fungerar.
Skillnaden är att munstycket inte klickar i eftersom det inte finns någon kant på nippeln. Trycker man bara lite lätt mot nippeln medans man pumpar i fett så fungerar det.
Ang din andra fråga om vaccumklocker så har jag köpt sådana på Ebay och de fungerar. Det följer med luftventiler av plast som reglerar "tjuvluft" så att inte visarna svänger fram och tillbaka när luften pulsar, ventilerna har väl inte bästa precisionen men det fungerar att justera med lite tålamod. Det som är bra är de långa munstyckena/rören som man skruvar i förgasarna. man får dock vara försiktigt för materialet är tunt och det är lätt att böja dem och de kan gå av vid gängan om man är oförsiktig. Det viktigaste med klockorna är att de är någorlunda synkade med varandra så att de visar samma värde för ett givet vaccum och det går att testa om man skiftar slangarna mellan mätarna.
Det finns fler varianter på Ebay och jag köpte dessa:
Idag skulle jag nog satsa på bättre grejer tex denna;
Något är fel på inloggningen så jag inte kan svara direkt på tråden men jag försöker så här!
Ang din fråga "Vattenbuffel":
Alla tecken du beskriver säger att motorn får för lite bensin. Jag tror att det är något stopp i bränsleförsörjningen till förgasarna.
Jag kan inte cb500c men jag skulle t ex kontrollera om bensinkranen fungerar korrekt (troligen vaccumstyrd), ev igensatt bränslefilter om det finns något och även förgasarnas flottörer säten/nålar och flottörinställning.
Det typiska för din beskrivning är att bränslet av någon anledning rinner väldigt långsamt in i förgasarna och bränslemängden bara räcker till för tomgång och ett lite lätt gaspådrag (det du beskriver ligger snällt i 80 km/h). Det kan fungera bättre om den står på tomgång en stund och samla på sig bränsle men det tar snabbt slut om man gasar. När du försöker anstränga motorn mer så svälter den och bränsleblandningen blir väldigt mager och motorn orkar inte eftersom den inte får tillräckligt med bränsle.
Om det skulle vara något problem med tändning så skulle jag möjligen tänka mig att "tändförställarens" vikter inte slår ut (om sådan finns på en CB500c, kanske elektroniskt?) men troligast är det ett bränslefel.
Hälsn
/Kenneth
Ang frågan: (det går tyvärr inte att svara direkt på frågetråden av någon anledning?)
"Hej! Min Honda CB 750 från -69 läcker bensin om bensinkran får stå öppen. Ska det vara så? Ska inte flottörnålarna täta så pass att ingen soppa rinner ut även när bensinkran står öppen?"
Det är väldigt vanligt att flottörnålarna inte tätar om de inte är bytta på länge, de slits och de bildas avlagringar med gammal bensin. Felet uppstår ibland eller hela tiden. Det brukar också oftare hända när hojen står på sidostödet.
De yngre Hondorna har bensinkranar av vaccumtyp som automatiskt stänger när motorn inte är igång vilket inte gäller på de flesta 70-tal och äldre. Det eliminerar på de yngre att det inte rinner ut (även om felet skulle uppstå).
Man måste byta både flottörnål och sätet och de hänger ihop som ett par (viktigt) eftersom de slits in tillsammans. Om det alltid rinner när kranen är på så behöver flottörnål och säte bytas. Om det händer bara ibland så kan det bero på att flottörens kanter fastnar på "tornen" som flottörerna är fästa på med sin pinne. Kolla noga så det inte är en slitkant på tornen närmast pinnhålet som då försiktigt kan putsas bort. (Därav att problemet ökar när hojen står snett på sidostödet.)
Hälsn
/Kenneth
Hej det finns ingen serviceintervall för byte av kamkedja på CB750 K och normalt håller de hela tiden om man servar hojen någorlunda rätt men kan bli lite rassliga med tiden. Det är förstås viktigt att sträcka kamkedjan med jämna mellanrum (enligt serviceintervall) samt att man kör med frisk olja.
Kamkedjan har ingen delbar länk så man är tvungen att riva hela motorn och dela blocket för att byta den. Det finns nitlänkar att köpa hos DavidSilverSpares i England så har man bra verktyg är det möjligt att byta kedja utan att riva (dock inte särskilt vanligt kan jag tro). Du måste dock hur som helst plocka ut motorn för att få bort kamkåpan.
Hälsn
/Kenneth