Johnny Bengtsson, Hondaklubbens egen välkände roadracingförare, inledde med att berätta om delar av sin framgångsrika karriär. På sjuttiotalet tävlade han både på Daytona i USA, som förste svensk, och på Thruxton i England. Johnnys ögon glittrade när han berättade och det var inte svårt att både höra och se att entusiasmen fortfarande fanns där.
Johnny Bengtsson berättar om sin framgångsrika racingkarriär.
Den 11 februari var vi alltså på årsmöte i Per Bynanders motormuseum i Svenljunga. Ett femtiotal klubbmedlemmar från när och fjärran hade hörsammat inbjudan. Efter Johnny Bengtssons inspirerande inledning serverades kaffe och smörgås och sedan tog årsmötesförhandlingarna vid. Under Bojjes ordförandeskap var dessa avklarade på någon timme.
Sedan var det fritt fram att gå runt och titta på museet. Pers samling av bilar och motorcyklar är imponerande. Ca 250 motorcyklar, nästan hundratalet bilar och dessutom en hel del rekvisita runtom gör att man kan gå där och helt tappa tidsbegreppet. Hondaklubben hade sitt årsmöte i Svenljunga första gången 2020 och redan då fanns mycket att se på. Nu upptäckte vi en helt ny byggnad med ännu fler fina bilar, gamla lastbilar, en brandbil och en härlig gammal buss.
Vid rundvandringen på muséet poserar Hans Åkeson vid den Honda Dax som han renoverat.
Så småningom ringde matklockan och klubben bjöd, genom Pers försorg, på en härlig lunch. Den smakade utmärkt och satt som en smäck.
Så småningom ringde matklockan och klubben bjöd, genom Pers försorg, på en härlig lunch. Den smakade utmärkt och satt som en smäck.
Att träffa klubbmedlemmar, både bekanta och obekanta, är alltid trevligt och någon brist på samtalsämnen fanns det inte. Så småningom blev det ändå dags för uppbrott och vi fick bege oss hemåt.
Tack Per och alla andra som ordnade ett riktigt trevligt årsmöte!
Text Inger Tengvall