Forum

file CB750 framgaffel

Mer
12 dec 2015 22:21 #160 av kenhan
kenhan skapade ämne: CB750 framgaffel
En till artikel som jag överför till detta nya forum från mina trådar Sandcast classic och cb750 classic från det gamla forumet.

Artikeln handlar tidiga framgafflar och bromsdetalje och vad som skiljer dessa åt.

Från 1969-1972 = Sandcast till och med K2 (och i Sverige var ju K2:an ända fram till 1975), finns det i huvudsak tre något olika framgafflar. Framgafflarna var i huvudprincip likartade fram till K2-modellen kom. Jag skriver likartade eftersom när K1 kom 1971, justerade man lite detaljer som medför att många delar inte passar eller ser lite olika ut. Om vi tittar på bilderna så ser vi nedre gaffelben uppifrån och ner: Sandcast, K1 samt K2. Bilderna är kanske inte jättebra men om man är observant ser man att K2:ans skärm- och bromsfästen är helt olika. Vid närmare koll ser man också att Sandcastbenet har en mer markerad kant under där bälgen är fäst. Den är ganska utslätad på K1 för att åter bli något mer markerad på K2. I övrigt är längdmått identiskt men inte innandömet som jag strax kommer till. Eftersom fästena ändrad i och med K2 har man också annorlunda fästen på för framskärm och för bromsoken vilket framgår tydligt av bilderna.

Till nästa bildserie lägger jag också till en bild med bromsokfästen för de tidiga benen som är spegelvända. Varför det? Dubbla skivor så klart! De som har en cb750 innan K1-modellen kan inte montera dubbla skivor eftersom framnavet är bredare. Med K1 blev navet 4 mm smalare och tillät då en till bromsskiva. Jag kommer att skriva särskilt om detta en annan gång. Det spegelvända fästet på bilden är därför bara användbart för K1-modellerna (om man inte byter nav på de äldsta).

Forts följer...

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
12 dec 2015 22:25 #161 av kenhan
kenhan Svarade på ämne: CB750 framgaffel
Forts..
Invändigt skiljer det sig ganska mycket åt även om principen är densamma 1969-1971. 1972 K2 kommer ett helt nytt upplägg. De tidigaste nedre gaffelbenen har delvis lite mindre diameter inuti själva gaffelbenet vilket gör att några av bussningarna är mindre och att t ex segersäkringen vid packboxen som håller fast alltihop är mindre. Gaffelbenen innan K1 har alltså en packbox med 46 mm dia och en segersäkring som är 47 mm. I och med K1 är packboxen 48 mm och segersäkringen 50 mm. I någon mån framgår skillnaderna på bilderna. Jag vill också reservera mig för att det kan finnas skillnader i detta, bl a för att det inte är helt ovanligt att originalframgaffeln har bytts ut, bara så att ni kollar noga innan ni köper t ex nya packboxar. Själva gaffelbenen (rören) finns i två versioner, den ena passar de tidiga upp till K1 och har då urfräsningar för bussningar vilket gör att de är lätta att identifiera. När K2 släpptes är gaffelbenen och konstruktionen
en helt annan där man skippat bussningarna så nu är det själva röret som glider direkt mot nedre gaffelbenet. Man har också tillsatt ett inre rör och en lien fjäder som skall dämpa returstötar. Detta rör finns faktiskt också på de tidigare modellerna trots att det inte är med på sprängskisser. Röret sitter fast med skruven längst ner i nedre gaffelbenet (skruven tas lättast bort med hjälp av tryckluftsverktyg som slår lös den). På den senare benen (fr om K2 måste denna skruv bort för att man skall kunna ta isär, på de tidigare fungerar det ändå bara man tar bort segersäkringen och sedan "skjuter" röret uppåt och därmed slår ut packboxen.

På senare modeller >1975 och t ex amerikanska K3,K4,K5 tror jag att det skiljer sig ännu mer i fästen osv men jag har inget sådant som jag kan kolla.

Forts följer...

Mer
12 dec 2015 22:29 #162 av kenhan
kenhan Svarade på ämne: CB750 framgaffel
Som jag nämnt tidigare är alla variationer på tillverkade delar inte helt enkelt att säkerställa. Jag har sedan sist haft en trevlig mailkonversation med medlemmen Rolf Bergelin som tillfört mer kunskap om vissa skillnader för framgaffel och nav. Bland annat så ändras inte gaffelbenen direkt i samband med årsmodellsbyten, typ K1, K2 osv utan första ändringen sker en stund innan K1 lanseras i och med ramnr 1039120. Den versionen av nedre gaffelben behålls fram till ramnr 2093730 vilket är en bra bit in i K2-modellen. Dessutom sker en förändring i själva gaffelrören som får ett litet hål mindre än en tidigare version. De små hålen är antagligen till för oljedämpningen och man ville antagligen öka dämpningen genom att ta bort ett av hålen. Detta syns bra på en bild som Rolf tagit på sina gaffelrör (hålen är pyttesmå).

Jag påstod också att den första versionen av framnavet som är 4 mm bredare inte kunde ha dubbla skivor. Rolf har det tidiga navet och dubbla skivor monterade så man får alltid lära sig något nytt, och tack Rolf för dina bidrag som tydligt belyser att det finns skillander och olikheter som kanske inte beskrivs i reservdelslistor eller manualer. Eftersom navet var på tapeten tänkte jag beskriva det lite närmare.

De tidigaste navet var alltså 4 mm bredare men ändå inte. Egentligen är navets bredd vid lagren likadant på nya och gamla (och därmed utbytbara utan att ändra hjulaxel mm). Skillnaden ligger i att man fräste ner högersidan på navet 4 mm för att ge mer plats för en bromskiva på höger sida. Nedfräsningen är därför framförallt vid anliggningsytan för skivan.

Det innebar också lite andra förändringar. De genomgående bultarna som håller skivan blev för långa för de nya smalare naven och Honda var mycket noga med att ge ut en servicebulletin som talar om att man måste byta till de nya kortare bultarna om man tänkte sig att byta nav. Bultarna för det tidiga bredare navet är 106 mm långa och för att passa det nyare navet kortades de till 102 mm.

Eftersom man fräste ner den sida av navet där drivningen för hastighetsmätaren sitter, ändrade man även den hållare för drivningen som roterar med navet/hjulet. När man ändrade hållaren ändrades även krombrickan/ringen som bultarna går igenom. Se på bilderna så ser ni skillnaden. Jag har några ”växelhus” för hastighetsmätardrivningen men kan inte se någon direkt skillnad på dessa, de verkar vara oförändrade. För övrigt är dessa växelhus lite pillriga att ta isär om man vill renovera dem. Jag har nöjt mig med att ta bort den stora packboxen och rengöra noga och återsmörja med fett innan ny packbox tryckts på plats (packboxen är standardstorlek och finns att köpa på allmänna marknaden eftersom Honda inte har sådan som reservdel.). Jag fortsätter nästa gång med bromsoken och bromsskivan som också skiljer sig åt mellan tidigare/senare.

/Kenneth

Sidan laddades på: 0.497 sekunder