Forum

file Topplocksrenovering/svetsa skruvhål

Mer
25 nov 2015 18:38 #103 av Larwis
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej,
Efter litet haveri på en av skruvarna till avgasfästena på toppen igår så lär jag plocka av toppen och fixa lite.....
Frågan är om det finns nån vettig leverantör av packningssats, kolvringar m.m i sverige eller är det nätet som gäller?
Kanske nån som har en topp liggandes till en 750 k6??
Nån som har svetsat i topparna och vet om det går? Lyckades köra sönder ett fästhål totalt igår så det måste svetsas igen och gängas upp på nytt.....

Tacksam för alla ideer just nu,
Med vänlig hälsning, lasse

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
29 nov 2015 22:09 #120 av esau
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skruvarna till avgasfästena kan du fixa med helicoil gängor. Om det är ett stort hål kanske mina erfarenheter kan vara till hjälp.
Jag har en cb 750 -k4.
Ett skruvförband i blocket satt så hårt fastoxiderat att godset sprack när jag försökte lossa det. Jag lämnade in blocket till en mekanisk verkstad som svetsade dit en metallklump som sedan slipades till. Ett nytt hål borrades och gängades upp. Jag vet inte vilken svetsmetod som användes men det hela ser professionellt ut.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Larwis

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
01 dec 2015 09:48 #121 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Topplocket och övre vevhuset har jag låtit svetsa i. Det var några kylflänsar som var nästan avbrutna på toppen som svetsades fast, och på vevhuset var det en infästning. Kommer ihåg att jag lät plana topplocket efteråt, eftersom det kan slå sig vid den höga värmen som det blir vid svetsning. Allt enligt Aerosvets som gjorde jobbet.

Tror också att det kan vara idé att line-hona vevhuset om svetsningen ligger nära vevaxellager.
Följande användare sa tack: Larwis

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
02 dec 2015 15:12 #123 av Riklund50
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Behöver du toplock så har jag!
Följande användare sa tack: Larwis

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
02 dec 2015 16:10 #124 av Larwis
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Toppen är nu inlämnad på mekanisk verkstad, de trodde den skulle gå att fixa genom att fräsa ner skruvfästet och svetsa dit ett nytt. Sen borra och gänga.
Ett alternativ som jag sett nu i efterhand borde vara Alutite, såg i alla fall smidigt och bra ut på youtube:)

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
04 feb 2017 20:22 #643 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
I Clymers manual för Honda CB 650 står att läsa angående kontroll av topplockets rakhet: " There should be no warpage; if a small amount is present, it can be resurfaced by a dealer or qualified machine shop."

Att plana topplock är inte så där "bara", speciellt inte de som tillhör motorer med fler än en cylinder och har kamaxellagringarna bearbetade direkt i godset. Om man nu ska till att fräsa ett sådant som har slagit sig, vilket de flesta har, mer eller mindre, måste man se till att den yta som ligger mot fräsbordet verkligen ligger an i hela sin längd så att kamaxellagringarna är i linje, med hjälp av på lämplig plats anbringade spännjärn. Har man konstaterat att detta villkor är uppfyllt blir resultatet att man fräser en yta som redan är plan - i längsled. Skulle det visa sig att toppen har slagit sig i tvärled är det motiverat med denna åtgärd, annars inte. Om topplockets tätningsyta är oskadad men en oplanhet på några tiondelar är konstaterad är det OK att lägga på det och dra fast.

Anledningen till att jag tragglar om detta är att jag har stött på en del "trigger-happy" maskinoperatörer som inte har brytt sig att tänka hela vägen och blivit stående med ett topplock där kamaxeln/axlarna endast med våld kan vridas runt.

Är det någon av klubbmedlemmarna som har pejl på vad Hondas originalmanual har att säga om detta?

MVH GG

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.515 sekunder