Forum

check Skuren CB 450-motor, kamaxelhaveri

Mer
12 okt 2020 09:06 #1279 av Hasse
Min kompis Rolle köpte en CB 450 K1 1970 i somras. Det är ett körbart renoveringsobjekt. Det har inhandlats delar, och cykeln har blivit bättre och bättre för varje dag. Men för några veckor tog det stopp. Motorn blev ovanligt varm under en kortare tur, och några hundratal meter från hemmet skar motorn. Det blev tvärnit.Nu har vi tillsammans börjat att plocka isär motorn. Kamaxlarna är ju lite känsliga på den här motorn, och det visade sig att de satt fast som fastsvetsade, båda två! Gick icke att rubba. Nåväl, efter en dags skruvande och svärande har vi fått isär toppen. Och det visar sig att delar av toppen har gått torrt... Inte en gnutta olja däruppe, på framförallt den högra sidan av toppen. Och där hade det gnagt ordentligt i metallen. Tog mycket lång tid att få bort avgaskamen. Av bilderna att döma förstår man att det hade gått varmt... Oljenivån var OK, med ny olja. Nu gäller det att ta reda på orsaken. Nerplockning av hela moroten står på programmet. Dåligt oljetryck, stopp i någon oljekanal, oljepumpshaveri.....Frågetecknen är många. Fortsättning följer...
Bilagor:

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 okt 2020 23:26 #1282 av kablage
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Hasse. Kan det ev. vara packningen på högersidan där det ska strömma olja genom något hål som saknades ? Det var orsaken till att motorn skar på min iallafall. Det är historia idag. (Vem som orsakade det berättar jag bara till dig.)

Mer
18 okt 2020 12:03 #1283 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Jo, det har jag i minnet. Men vi har inte hunnit kolla packningen hur den ser ut ännu. Kopplingskåpan satt fortfarande på plats när vi rotade i toppen, men det ska bli intressant att se om det var en felaktig packning. Rolle har kollat pumpen, och håller nu på med en undersökning av slungfiltrets alla delar och funktion.

Sidan laddades på: 0.313 sekunder