Forum

file Rensa tändstiftsgängor

Mer
03 sep 2019 19:33 #1144 av Grud
Jag har slaktat ett uttjänt tändstift och filat 4 spår från gängans början och ca. 6 mm upp så att det fungerar som en gängtapp. Viktigt här är att spårens ena sida ska ha en skärande funktion. Anbringa fett i spåren och gänga ner i bôtt så följer sotet med upp vid utskruvandet. Ett alternativ finns: Kamasa Tools har ett gängrensningsverktyg (Googla!) till det facila priset av 400+ SEK. På den tiden jag var medlem i Yamaha Triple-klubben hade vi ett system för utlåning av specialverktyg som var inköpta i klubbens regi; prylar som var för dyra för den enskilde medlemmen. Det borde denna klubb också ha.
Ett annat problem med gamla motorer som har fått tändstiften bytta många gånger är packningsytans utseende. Allsköns dynga har ansamlats runt stiften under årens lopp, och inte alltid har mekanikerna blåst bort den, vilket jag har konstaterat på den hoj jag nu håller på med, en CB 750 -81. Jag ska göra ett verktyg för att rensa upp eländet bestående av en pinne med 10.8 mm diameter som går ner i tändstiftshålet samt en hylsa som går utanpå med änden utformad med sågtänder. Jag återkommer med en rapport i ärendet.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.194 sekunder