Forum

lightbulb Förgasarproblem

Mer
12 jun 2019 21:07 #1107 av Larwis
Förgasarproblem skapades av Larwis
Hej,
Jag har en 750 kz -80 med dohc motor. Jag har köpt ett förgasarkit från murray carbs i usa som jag har problem med.
Det är två mikuni vm34 som sitter i två insug som han har byggt ihop. Jag kan för mitt liv inte få den att gå rent och den äter tändstift, de är svarta som natten när de kommer ur motorn.
Han hävdar att bestyckningen är perfekt och att han provkör allt han säljer osv.Är detnågon här som vet ifall nån har lyckats få en dohc motor gå med två förgasare eller ska jag slänga skiten och köpa något annat??

Nästa fråga är ifall nån sitter på en flatside brygga eller trottelbrygga??

Med vänlig hälsning, lasse

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
13 jun 2019 02:28 - 13 jun 2019 02:41 #1108 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tjenamoss!
Intressant ämne, detta. I slutet av förra årtusendet byggde jag om en Matchless G9 parallelltwin och försåg den med en 180-graders-vevaxel, fräst och svarvad ur ett stycke 2541-03 seghärdat stål. Jag blev inspirerad till detta efter att ha läst en artikel i engelska Classic Bike om Doug Hele, mannen bakom Triumphs tävlingsframgångar innan japanerna tog över. Under sin tid som konstruktör hos Norton byggde han om en Jubilee 250 Twin från den vanliga 360-graders-veven till 180-graders (jämför Honda 450). Resultatet blev överväldigande. Motorn gick så jämnt att det inte ens var nödvändigt att skruva fast den i provbänken. Men... strax kom problemen: Topplocket, gemensamt för båda cylindrarna, var så beskaffat att en enkelförgasare var monterad direkt på utan separat insugningsrör. Detta ledde till att den ena cylindern nöp på grund av bränslebrist orsakad av de ojämna insugningspulserna. Det fanns inga pengar till att gjuta nya topplock för dubbla förgasare, så projektet gick i stöpet. Tragiskt.

Och här kommer Murray och gör samma grej, fast till Honda 750/900???!!! Det finns en anledning till att dessa motorer har fyra förgasare...

Jag kan inte låta bli att fråga: Gillar du inte originalen, Keihin VB?

Vänliga Hälsningar,

Gunnar
Last edit: 13 jun 2019 02:41 by Grud. Orsak: Komplettering

Mer
13 jun 2019 11:37 #1109 av Larwis
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej,
jo jag gillar mina Keihin skarpt men jag har byggt om hojjen till en brat/scrambler så jag kan inte köra med luftburk.
Men finns det ett bra tips på att få mina förgasare och funka utan luftburk så tar jag gärna emot det tipset:):)
Lasse

Sidan laddades på: 0.300 sekunder