Forum

file Frågor om blästring och lackering av motorblock

Mer
15 okt 2018 15:48 #993 av Crille M
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hejsan,

Allt eftersom motorn plockas isär så börjar jag fundera på hur jag ska få till det där fina originalutseendet som den hade när den var ny. Är därför inne på att blästra och lacka om vevhus, cylinder och cylindertopp (topplocket är helt nytt). Jag har ingen möjlighet att själv göra dessa jobb utan måste lämna iväg det.

Undrar nu alltså vilken som är den bästa metoden för att blästra så att smuts och gamla färgrester (plus även en och annan packningsrest) försvinner? Vad är det jag behöver maska av på respektive del och vad är vettigt att använda som maskering? Hur gör ni rent efter blästring för att inga rester ska finnas kvar (tryckluft, vatten, annat)?

När det sedan kommer till motorlackering är det väl egentligen samma fråga kring maskering som ovan men även vilken kulör som bäst matchar originalet (har en CB 500 K1)? Har sett en del färger till salu på ebay men också hört att dessa är av en färgtyp som inte lackerarna vill använda längre (oklart varför och om det är sant, men vill inte ta risker och betala för något jag inte kan använda).

Med tanke på hur många fina skinande motorer på klubbmedlemars hojar jag sett i CHM så hoppas jag att det finns någon vänlig själ med erfarenhet av blästring och lackering som kan hjälpa mig med svar på mina frågor.

/Crille

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
17 okt 2018 13:52 #998 av oleo
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tänk dig för på det där med blästring, isblästring är att föredra, när isen smälter är det bara luft kvar, det lämnar inga rester av blästermediet och är lätt att få bort eventuella lack och oxidrester med tryckluft. Sedan finns även sodablästring som också är lätt att få bort resterna av. Undvik sand eller glasblästring då det är mycket svårt att få bort rester i oljekanaler och skrymslen som i gänghål.

Mer
17 okt 2018 14:36 #999 av kentaco
Jag är också skeptisk till blästring av delar som har lagerytor eller oljekanaler.
Isblästring har jag fått demonstrerat för mig och det verkar vara en skonsam metod som tar bort lös färg och rost.
Vad det gäller motorlackering så är färgerna som säljs i Tyskland 2 komponent lack och av god kvalitet men jag tror att lackerarna vill ha vattenbaserade lacker idag.
Vattenbaserad lack har jag ingen erfarenhet av.
/Kent

Mer
19 okt 2018 20:23 #1002 av Crille M
Ok, det var inte lätt detta.

Jag hörde även med en blästerfirma och de rekommenderade glas, men jag har också hört att det är svårt att få rent samt att det ger gropar i ytan efteråt så har känt mig lite tveksam till glasblästring från start. Men bevisligen funkar det ju eftersom så många använder just den metoden... Motordelarna i fråga är ju så klart smutsiga och det är ett duktigt sotlager i cylindertoppens portar, men det borde soda såväl som is funka på som det verkar, men funkar det även för att ta bort färg?

Mer
31 okt 2018 20:31 #1009 av JGSGreken
Hej
Jag har blästrat både med glas och soda.

Men det viktigaste är rengöring.
Gör rent alla ytor med avfettning eller diesel. All skit måste bort. Använd en eller flera avklippta penslar så du kommer åt överallt.
Packningsytor kan rengöras med Packnings remover Finns på spray burk.
Så upprepa rengöringen tills det är rent.

Således att blästra bort skiten är inget jag rekommenderar. Färgen däremot går alldeles utmärkt att blästra bort så även mindre missfärgningar i aluminiumen

Blästrar du med soda eller glas så rekommenderar jag att sätta skruvar i alla gängor och plugga alla oljekanaler.

Med soda kan du blästra även lager och packningsytor .
Blästrar du med glas använd den finaste glas storleken. Och nu måste du även maskera lager och packningsytorna.

Vad gäller målning så använder jag RH-lack köp den på ebay.de det är billigare än att gå via agenten i Sverige

Roffe/JGSGreken

Mer
02 nov 2018 11:46 #1010 av Crille M
Hej Roffe och tack för svar!

Eftersom detta är första gången jag gör något liknande så är jag inne på att hålla mig till soda-eller kolsyreisblästring eftersom risken att förstöra något verkar mindre, samtidigt som båda metoderna verkar ge fint resultat (i alla fall vad jag kan sluta mig till baserat på de svar jag fått och även sett på Youtube). Jag hade någon fåfäng förhoppning om att blästermedlet även skulle få bort de envisa resterna av packningarna, men förstår på ditt svar att så kanske inte är fallet. Ska prova med packningsremover som du föreslår. Var finns den att köpa, Biltema eller annanstans?

Uppskattar råden om maskering och pluggning! Är det alltså så illa att inte ens sodarester går att ta bort enbart med tryckluft?

Har du gjort lackering själv med RH lacken? Kan man få en yrkeslackerare att använda den (jag kan inte lacka själv)? Vet du någon i Stockholmsområdet som du kan rekommendera?

/Crille

Sidan laddades på: 0.522 sekunder