Forum

question-circle CB 500 K1 Glidytor cylindertopp ok?

Mer
02 okt 2018 10:25 #979 av Crille M
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Har lite svårt att avgöra graden av slitage på glidytorna som kamaxeln ligger mot i cylindertoppen. Kollar i Clymer boken och illustrationen visar att när det är spår på ytorna så är det bara att byta topp... jag har ingen tidigare erfarenhet av motorrenovering så utan referenser är det som sagt svårt att avgöra och jag köper gärna inte en annan topp i onödan. Kan någon med erfarenhet ta en titt på dessa bilder och ge ett utlåtande om möjligt så skulle jag bli väldigt glad!

/Crille

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
03 okt 2018 11:59 #981 av kentaco
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Svårt att avgöra men jag tycker att det ser ut som ett normalt slitage alltså helt ok att använda.
/Kent
Följande användare sa tack: Crille M

Mer
14 okt 2018 08:44 #990 av Hasse
Samma här, tycker att slitaget ser normalt ut. En akilleshäl med radfyrorna tycks vara
gängpaj i överfallsgängan som man ser på bilderna. Svagt gods och/eller att man inte drar med rätt moment är nog orsaken. Tur att det finns insatsgänga att ersätta med!
Följande användare sa tack: Crille M

Mer
15 okt 2018 15:26 #991 av Crille M
Tack för svar båda (och tack Kent för hjälpen med ny kam)! Som vanligt tryggt att veta att det finns hjälpsamma och kunniga inom klubben :) Då får toppen leva vidare vilket känns bra.

Just gängorna har jag klarat, men tyvärr lyckades jag vid nermonteringen av motorn ha av de två bultarna som går mellan topplocket och cylindertoppen på baksidan av motorblocket (de satt precis som mycket annat på detta block som berget...). Resterna sitter fast i cylindertoppen precis nedan för hålens ovankant :-( Måste nu hitta någon som har en pelarborr och kan hjälpa mig få ut resterna. Sedan får det bli ett par av de där sagda insatsgängorna (ja, det är tur att de finns Hasse!). Lång natts färd mot dag, är det inte så det heter...?

/Crille
Bilagor:

Sidan laddades på: 0.501 sekunder