Forum

file Oljeläckage vid topplock, varvräknarens wire CB 750

Mer
26 jun 2018 20:28 #936 av esau
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
En CB 750 skall inte läcka olja. En anglo/amerikansk motorcykel av samma årsmodell gör det oftast. Därför var det mycket irriterande att jag hade ett lätt oljeläckage vid varvräknarens wire anslutning i topplocket. Det sipprade olja som spred sig ner på topplocket och droppade på ett varmt grenrör och luktade illa. Efter många fruktlösa försök med byte av packning och "Mr Gasket" varvade jag motorn med cykeln på stödet och kom underfund med att oljeläckaget kom från varvräknaren höje, inte från anslutningen. Det hela fixade sig med lite självvulkaniserande tejp som tätade läckan. Glad och nöjd åkte jag en sväng. När jag stannat hade jag oljebeläggning på tankens högra sida. Det hade varit några gropar i vägen, oljan var nog från framgaffeln, en tätning hade gått sönder var min första diagnos. Oljan luktade misstänkt likt motorolja. Vid närmare undersökning visade det sig att oljan hade följt varvräknarens wire upp till instrumentet och läckt ut i övergången mellan wire och instrument. Jag drog åt nippeln och oljeläckaget upphörde. Nu är motorn helt fri från oljespill.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.381 sekunder