Forum

question-circle olja

Mer
24 feb 2018 06:02 #870 av jagu56
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
vad använder ni för olja i era hondor, jag har en cb750 1972,jag har även en triumph bonneville som jag matar med Gulf classic 20w50 med zinkinblandning, Kan jag använda denna oljan även i hondan ??

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
24 feb 2018 14:51 #871 av Dagerud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
10w40 helsyntet med tillsatser för kopplingen(mc-olja), själv kör jag Gulfs då jag har inköpspriser på Gulf.

Snart kan det komma en del som tycker att du hellre ska köra på olja från medeltiden pga en massa skrönor om att gamla maskiner inte kan ta moderna oljor, dessa kan du oavkortat bara ignorera! ;)

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
25 feb 2018 11:44 - 26 feb 2018 15:15 #872 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Själv kör jag med mineral i mina gammelhojar, 10w40. eller 20w50 anpassade för MC. Helsyntet är gjorda för moderna lågfriktionsmotorer med katalysator. De innehåller många tillsatser som tvättar motorn. Kanske inte så bra i en äldre orenoverad motor med massa slagg och smuts inuti. Kan inte tänka mig att tillsatsen zink kan vara skadligt i en CB 750 K2 motor. Kolla här: www.classicmotor.se/artiklar/experten/20...r-for-gamla-motorer/
Last edit: 26 feb 2018 15:15 by Hasse. Orsak: fel i text

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
25 feb 2018 11:50 - 25 feb 2018 12:24 #873 av Dagerud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Och här kom skrönorna... som sagt ingen fara. Helsyntet har funnits i mer än 30 år så vi kan knappast kalla det ett modernt påfund heller längre. Lite synd att man sprider en massa skrönor helt i onödan.

Förresten glömde jag svara på TS fråga angående gulf 20w50, som är en mycket bra olja med ZDDP, kör den I min Norton där jag har en separat växellåda, MEN den lämpar sig inte för våtkoppling, din koppling kan komma att börja slira just på grund av ZDDP. Kör du på Gulfs 10w40 helsyntet motorcykelolja, jag har kört den i alla mina motorcyklar från Honda 70-talsmotorer, min Z1300 samt min moderna Triumph sprint från -03.

Hasse jag vet inte om syftet med länken var att bevisa nån poäng? Helsyntetoljan är väldigt bra för all typer av motorer.

Däremot det dom pratar om i artikeln om den lågfriktionsoljor om du hade bemödad dig med att läsa vidare så finns dessa oljor endast i USA, och det är alltså inte våra syntetoljor dom pratar om.

I denna film pratar dom om skrönorna angående oljor, se den.
www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20...myter-om-syntetolja/
Last edit: 25 feb 2018 12:24 by Dagerud.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
28 feb 2018 11:21 #874 av Hasse
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Förstår inte varför man inte kan hålla en normal samtalston på nätet. Varför ska det raljeras? Du har en uppfattning och jag har min. Det respekterar jag iaf.

Förresten kör jag med helsyntet i mina båda Ducati, men mineral i min Harley Davidson Wide Glide. (Harley´s egen olja)

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
28 feb 2018 21:18 #875 av Dagerud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Min mening var inte att "raljera" och jag ber isåfall om ursäkt om du tog det så. Däremot när du påstår en massa osanningar så vill jag gärna komma med rätt information som jag baserar på ren fakta från ledande oljetillverkare som jag är rätt säker på vet bättre än både du och jag. Kom gärna med källor på dina påståenden.

Våra honda-motorer är relativt moderna i sin uppbyggnad vad gäller precision och toleranser och det man ska vara noga med är att ha rätt viskositet som tillverkaren har specificerat(om det inte gäller gamla motorer där dom rekommenderar raka oljor eftersom det inte fanns bättre, då ska man välja en lämplig multigradeolja).

Idag är alla oljor rätt så fina, MEN det som skiljer syntet från mineral är att synteten håller längre och har lägre askhalt, dom brukar även tåla högre temperaturer, vilket är jättebra i en luftkyld motor som blir varmare än en vätskekyld.

Både syntet och mineral har samma renande egenskaper/tillsatser.
Slagg i en motor, har aldrig någonsin sett slagg i en motor, inte heller min vän som idag är 83år och en erkänt duktig motorrenoverare. Dock kan du ha sot på kolvar och på insidan av förbränningsrummen, detta är bränslerelaterat och framförallt på den tiden vi hade blyad bensin som är en lägre kvalite på bensin än den vi har idag. Dock kan du även få sot på grund av olja men då har du läckage antingen via kolvringar eller ventiltätningar och detta påverkas inte av vilken olja du har, släpper dessa sotflagor så gör dom det ändå oavsett vilken olja du har.
En mineral 10w40 och en syntet 10w40 är samma sak, bara att synteten håller högre kvalité.

Här finns lite gott att läsa om oljor:
www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx

Bästa hälsningar, Kim

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.506 sekunder