Forum

file Handbromsproblem GL1000

Mer
17 mar 2017 16:37 - 17 mar 2017 17:06 #677 av Grud
Grud Svarade på ämne: Handbromsproblem GL1000
Jag har just fått hem en repsats till huvudcylindern till den CB 650 jag håller på med. Leverantör är GETOR GmbH Zweiradtechnik, Tyskland, som jag fann på ebay.de. Som väntat innehöll påsen kinesiska piratdelar, visserligen liknande originalet, som t ex den besynnerliga trapetsgängan på kolven, vad den nu hade för syfte. Men: ACHTUNG! När jag fingrade på kolven kände jag en vass grad på den svarvade ytan närmast fjädern som förmodligen skulle ha repat cylinderväggen om jag bara monterat ihop rasket.

Hör med GETOR om de har repsats som passar dig.

Angående de två hålen mellan behållare och cylinder: Jominsann, de bör finnas där. I mitt fall hålls jag med en hoj som stått still i många år, och det flytande innehållet i huvudcylindern liknade mest melass. Idag tog jag mig för att grundligen göra rent cylindern i T-sprit och fann att samma mikroskopiska hål som jag tidigare skrivit om angående min XS 850 också finns i denna, eller rättare sagt borde. Det var totalt igenkläggat. Med hjälp av gitarrsträngen försökte jag penetrera pluggen, men jag gav upp. Först när jag hade blåst på en dos Vergaserreinigung (sprayburk från Liqui-Moly) och tagit fikarast lyckades jag etablera kontakt mellan behållare och cylinder. Detta hål är ca. 0.3 mm i diameter, men det är nog så viktigt att det är öppet.

MVH GG
Senast redigerad: 17 mar 2017 17:06 av Grud.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
19 mar 2017 23:44 #678 av desperado
desperado Svarade på ämne: Handbromsproblem GL1000
Lite uppdatering: Problemet löst, det var det lilla hålet som var igensatt med typ "torkad melass"... Tack för alla tips! :-D

Mer
24 mar 2017 18:13 - 25 mar 2017 20:35 #680 av Grud
Grud Svarade på ämne: Handbromsproblem GL1000
Lufta bromssystemet kan man göra på olika sätt. Jag föredrar att göra det bakvägen med en handtvålpumpflaska och transparent plastslang. På hojar med dubbla bromsskivor kan det vara svårt att få ur all luft genom att pumpa med handtaget. I samband med detta är det en fördel att linda på luftningsnippelns gänga med gängtejp för att minimera läckaget. En annan fördel med gängtejpen är att nästa gång nippeln ska lossas går det förmodligen lättare än om tejpen inte hade funnits där. Risken för fastnande nipplar är visserligen liten jämfört med bilars gjutjärnsok eftersom materialet är aluminium, men det kan inte skada med lite plast emellan.
MVH GG
Senast redigerad: 25 mar 2017 20:35 av Grud.

Sidan laddades på: 0.335 sekunder