Forum

question-circle Svår-diagnostiserat problem

Mer
28 jan 2017 19:54 #636 av Doc.
Doc. skapade ämne: Svår-diagnostiserat problem
Tja, jag blev varmt rekommenderad att fråga eran expertis genom rådet av en snubbe i Honda club montern på Stockholms mässan 2017

Jag är ägare till en oldschool chopper, med en cb 750 från 1975 som kraftverk.
Jag köpte henne av en snubbe som klart inte hade en aning om hur man hanterar/bygger choppers, då det enda som var okej var motorn. (En skräckhistoria - berättar gärna.)

Nåväl, mitt problem;
När man kör ca 70-80, varm & go, och försöker "bottna ur" gasen, så är det som cykeln väser, låter som ett astma-anfall - Man kan nästan tydligt höra ett konstigt "sugande" ljud.
Det är lönn i fan att komma upp i hundra, och man kan glömma att köra 120.
MEN - om man drar upp choke-spaken och "nästan stryper" henne - DÅ JÄVLAR blir det liv i kärringen.
Att ständigt behöva leta "guldläget" om man ska köra lands/motorväg är oacceptabelt enligt mitt förmenande.
Hon är för övrigt aningen kinkig att starta, för att milt uttrycka det...oftast vid kall start. Man får kicka många gånger.

Vad tror's kan vara problemet?

Några punkter:
Det har gjorts en total renovering av förgasarna med Honda recond-kit orginal - bytte ut allt, även insugsgummin. Gjord av cert. MC-mek.
Jag kör fyra separata luftfilter - "Pods".
120 munstycken sitter i nuvarande bestyckningen.
Förgasarna är "bänk-synkade" efter recond. - dock inte klock-synkade med en varm motor i tomgångsdrift så vitt jag vet.
Fyra raka rör - "Loud pipes etc." (egenbyggda av 42mm inv. dia rör - insatser ska sättas i, har bara inte tagit mig tid.)

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
01 feb 2017 11:17 #640 av Per_W
Per_W Svarade på ämne: Svår-diagnostiserat problem
120 munstycken är för litet. Jag körde min K6 115-120 med 4-1 och original luftburk innan uppgradering. Separata filter kräver större huvudmunstycken.

Jag hade mina originalförgasare bestyckade med 147.5 och std pilot munstycken (40). Nålarna ett steg upp (clip ett steg nedåt (mitten är std)
Detta var med KN filter kopior (pods) portad topp, 836 och ganska öppet 4-1 vilket jag har papper på från Polisen :-)

Jag skulle gissa på minst 140. Kör inte för snålt det kan bränna kolvar och ventiler.
Följande användare sa tack: Doc.

Mer
01 feb 2017 11:30 #641 av Doc.
Doc. Svarade på ämne: Svår-diagnostiserat problem
Så jag har kört snålt?
Kan nog kanske vara anledningen....Så det har inget med att det inte finns tillräckligt med motstånd i rören?
Jag har hört att vid byte till mer öppna rör så påverkas prestationen mer negativt. Som sagt, jag har inte satt in insatser än, då jag byggde rören förra sommaren.

Bör jag experimentera och gå från 120-->130-->135-->140 eller gå direkt till 140?

Jättetack för svaret.

Sidan laddades på: 0.336 sekunder