Forum

file Förgasarproblem -CB900F 1980

Mer
16 aug 2016 09:12 - 16 aug 2016 16:02 #517 av jorgen.walden@gmail.com
Hej
Motorn hackar otroligt mycket, går knappt att köra. Har haft min förgasarbrygga nere, gjort rent förgasarna och kört lite med cykeln, allt var frid och fröjd. Bytte inga delar i förgasarna men pusade till flottörnålar och fick bort ganska mycket smuts i dem.
Igår flödade vänstra förgasaren (cyl 1) över när MCn stod på sidostödet och vid körning hackade hojen otroligt mycket, vid pådrag så fanns ingen kraft och motorn dog nästan, kunde knappt att ta mig hem efter 10 min körning.

Hade en besiktningstid samma dag, lyckades boka om till nästa vecka. Är så sugen att få min MC att funka igen efter 5 års träda. Har bytt packboxar och lite broms så nu börjar den vara i vettigt skick igen.

Hjälp mig på traven tack.
Jörgen, Växjö
Last edit: 16 aug 2016 16:02 by jorgen.walden@gmail.com. Orsak: Felskrivning

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
25 aug 2016 18:50 - 25 aug 2016 18:57 #538 av jorgen.walden@gmail.com
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Efter koll av bränslefilter och flöde är nu mina Keihin VB 51A förgasare inlämnade på ultraljudstvätt. En ny MC verkstad, Bike Heaven, som håller på att få igång verksamheten här i Växjö var mycket servicevilliga. Nu ska fuggarna få bada bubbelbad, känner mig förhoppningsfull :-)

GG: 15,5 mm ska avståndet vara på flottören på dessa enligt Haynes verkstadsbok.
Last edit: 25 aug 2016 18:57 by jorgen.walden@gmail.com.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 aug 2016 23:14 - 27 aug 2016 22:34 #541 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för dessa 15.5 millimetrar. Desamma står att läsa i Clymer. Men, om de INTE visar sig vara 15.5 utan17.5 eller 13.5, vad gör du då? Hondas verkstadshandbok specificerar detta mått med en tolerans av +/- 1 mm. Vilka blir konsekvenserna av att köra med galna flottörnivåer? För hög nivå = motorn går för fett. För låg nivå = motorn går för magert. Om inte flottörnivån är rätt från början är det LÖNLÖST att ge sig på övriga justeringar. Sannolikheten att man råkar ut för detta är stor om man kör med piratprylar.

De uppmätta värdena på den motor jag nu håller på med är: Förgasare #1: 3.3 mm för låg, #2: 3.3 mm för låg, #3: 1.2 mm för låg. #4: 2.2 mm för låg. Dessa mått har jag kommit fram till genom att sätta upp förgasarna en och en i testriggen och mäta vid vilken höjd ventilen öppnar och släpper igenom bensin. Noggrannheten har varit inom en tiondels mm. En annan fördel med denna test är att jag har kunnat konstatera att ventilerna håller tätt.

Betänk måttet från flottörens lagring till ventilen. Det måste man ta gånger 9 ungefär för att komma ut till flottörens främre kant. Det betyder att en skillnad i höjd på flottörventilen på mer än 0.11 mm från idealmåttet gör att man hamnar utanför toleransgränsen. Konstruktörerna måste ha varit medvetna om att de tog en risk att hitta på denna ojusterbara lösning, helt litande på att alla toleranser hölls inom detta snäva spektrum. Ett annat mått att ta hänsyn till är höjdmåttet från lagringens centrum till den yta på flottören som ventilen ligger an emot. Här har man alltså ytterligare en tolerans att beakta, eftersom det nog är fysiskt omöjligt att tillverka tusentals flottörer som innehåller samma mått.

Jag har gett mig FAN på att få flottörnivåerna rätt. Ett sätt att få piratventiler att fungera har jag just provat, och försöket lovar gott. Jag berättar mer härom när allt är på plats.

Har du lämnat in hela förgasarbryggan i ett stycke, eller har du skruvat isär den? Det finns en hel del punkter att vara observant på innan man ger sig på detta nog så viktiga jobb.
Jag håller tummarna...

MVH GG
Last edit: 27 aug 2016 22:34 by Grud. Orsak: rättat siffror

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
28 aug 2016 13:41 - 28 aug 2016 13:42 #543 av jorgen.walden@gmail.com
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej
Jag lämnade alla fyra sammankopplade i bryggan. Han skulle bada dem i morgon, måndag 29/8, så än finns det tid för mig att vidareförmedla dina erfarenheter.
Tack för dina fortsatta tips och kommentarer.
/Jörgen
Last edit: 28 aug 2016 13:42 by jorgen.walden@gmail.com.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
28 aug 2016 15:40 - 28 aug 2016 20:18 #544 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
God Helg!

Angående förgasarnas särskiljande beskrivs det ingående i Clymer, ända fram tills det börjar bli roligt, dvs sära på ettan och tvåan samt trean och fyran. Då uppmanas man att lämna iväg dem till en "dealer or carburettor specialist". Den enda trixiga grejen här är väl att få bort ettans och fyrans chokespjäll, och då bör man undvika att följa Mac Gregors råd att helt brutalt skruva ur de M3-skruvar som håller dem. För att förhindra att de lossar under körning blev de stukade på baksidan på fabriken. Denna stukning ska filas bort innan någon skruvning sker för att inte fördärva gängorna i spjällaxlarna. Då använder man lämpligen en halvrund nålfil, och känner man sig darrhänt och osäker kan man med maskeringstejp täcka de ytor som inte ska filas.

Under denna fas i jobbet är det en fördel att skruva fast ettan och tvåan i främre och bakre bryggan för att få styrsel på paketet, och sedan upprepa proceduren för trean och fyran.

Vid återmontering av chokespjällen ska skruvar med sexkantskalle (M6S 8.8 M3x6 FZB) samt låsbleck (dessa finns angivna i reservdelskatalogen, jag vet inte numret, men jag har beställt hos HondaCenter) användas.

Jag har lekt med tanken att göra ett verktyg för stukning av dessa skruvar, men det får nog anstå till mörka vinterkvällar om inte problem att införskaffa dessa låsbleck skulle uppstå. Jag har också klippt till bitar av Signode-band, 25x9 mm, att användas som låsbleck i värsta fall. Att borra och runda dem väntar jag med tills besked från HondaCenter kommer.

En sak som kan vara lätt att förbise är att tomgångsskruvarna är försedda med fjäder, stålbricka och o-ring. Dessa två senast nämnda detaljerna vill gärna sitta kvar i sina hål efter att skruv och fjäder kommit ur. Verktyget för att få ur dem gör man av ett gem som rätas ut samt att man böjer den yttersta millimetern 90 grader.

Flottörnivå: Jag har provat med att på ett ark Mirka EcoWet P 800 slippapper gnugga ventiltoppen försiktigt, den är av mässing, och prova mig fram, och metoden verkar fungera. Ifall man inte hinner ta det lugnt här är det bara att slänga och köpa ny, det verkar finnas slipmån på piratventilerna...

Jag ska försöka skicka med en bild på testriggen. Får se hur det går, jag är urkass på sånt här. Nähä, inte den här gången heller. Sånt här fjolleri har jag inte tid med.

En sista sak: HAR NI JIS-MEJSLAR???
Last edit: 28 aug 2016 20:18 by Grud. Orsak: Mera info
Följande användare sa tack: jorgen.walden@gmail.com

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
24 apr 2017 23:39 #701 av jorgen.walden@gmail.com
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej igen

Nu är min hoj med förgasarna på sidan hemma hos Calle i Åryd utanför Växjö. Kanske hinner du kika på dem lite under träffen. Förstod av Calle att du kommer GG.

Fridens!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.322 sekunder