Forum

file JIS-standard

Mer
23 okt 2018 21:08 #1007 av HansM
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej

Eftersom jag inte hittar något i tråden som beskriver betydelsen av körnslaget på skruvskallen så bidrar jag med förklaringen av punktens/körnslagets betydelse.

På 60-talet ändrade Japan på gängstigningen på följande metriska gängor, detta för att anpassa sig till internationell standard.

M3x0,6 ändrades till M3x0,5
M4x0,75 ändrades till M4x0,7
M5x0,9 ändrades till M5x0,8
M12x1,5 ändrades till M12x1,25

Övriga gängstorlekar följde redan internationell standard så dessa berördes ej.

För att kunna särskilja äldre skruvar från nyare skruvar med den nya standarden på gängstigning försågs krysspårskruvar med ett körnslag.

Detta är anledningen till att M3, M4 och M5 skruvar har ett körnslag (och varför M6 inte har körnslag)

Angående val av skruvmejsel till krysspårsskruvar på en Honda gäller följande

M3 = PH2
M4 = PH2
M5 = PH2
M6 = PH3
M8 = PH3

Detta gör att man aldrig ska använda en PH1 på en Honda (de minsta skruvarna på en Honda är M3)
Det vanligaste felet man gör är att använda en PH 2 på M6 och PH1 på en M3, detta gör att skruvskallen fördärvas.

Hans M

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
31 okt 2018 18:44 #1008 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för klargörandet angående körnslagen. Jag hade hämtat min bild av JIS från andra håll utan att ha gjort den obligatoriska faktakollen. Gängstigningsskillnaderna i och för sig (vilka endast borde drabba ägarna av de allra äldsta Hondorna), min ståndpunkt förblir orubbad: kom för h-e inte i närheten av en Honda med PH-mejslar från Clas Ohlson!!!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.329 sekunder