Forum

file JIS-standard

Mer
20 sep 2018 21:16 #976 av Grud
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Skönt att höra att du har sett ljuset. Jag har stångat pannan blodig mot Vessel och deras Europakontor, nu senast för en månad sedan, eftersom de med en dåres envishet hävdar att JIS-standarden inte finns. Vad gör man när ett så stort världsomspännande företag har såna erbarmliga stolpskott anställda som hänvisar till katalogen, där enbart Phillips- och Pozidriv- standard finns att tillgå. Kampen fortsätter. Jag ger inte upp!

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
21 sep 2018 11:04 #977 av perarnefransson@hotmail.com
Märkligt att inte Vessel EU känner till JIS....på mina JIS bits så står det Vessel !

Mer
02 okt 2018 10:30 #980 av Crille M
Tack för detta! Hoppas slippa fler trasiga skruvskallar framöver (särskilt när fastrostade skruvar ska bort). Nu gäller det bara att hitta dessa godbitar!

/Crille

Mer
04 okt 2018 02:00 #982 av Grud
Den här historien med att få rätsida i hur man ska läsa VESSEL-katalogen lär aldrig ta slut. Franz Kafka skulle ha känt sig bekväm i det här sammanhanget. Mitt senaste e-brev till VESSEL lyder: WHAT IS THE PROBLEM? I ASKED YOU A SIMPLE QUESTION: ARE YOU MARKETING JIS SCREWDRIVERS OR NOT?

Mer
06 okt 2018 10:01 #984 av GorHul

Mer
08 okt 2018 23:43 #985 av Grud
Idag har jag äntligen fått ett någorlunda begripligt svar på knagglig engelska från VESSEL Europe. Saken är den att JIS-standarden för krysspårsmejslar upphörde för tio år sedan och ersattes av ISO-standard. Därför kan inte dessa mejslar kallas JIS i katalogen, utan har glidit in under PH-beteckning istället. Trots det bedyrar Pariskontoret att alla deras krysspårsmejslar kallade PH fortsätter att tillverkas enligt JIS-standard. Att de klarar av denna akrobatik beror (enligt min tolkning) på att JIS hade snävare toleranser än PH. I ett tidigare inlägg nämnde jag att JIS-mejslar fungerar utmärkt i PH-skallar, men inte tvärtom.
Alltså: köp VESSEL PH-mejslar, som egentligen inte är PH, utan JIS. Kristallklart, eller hur?

I katalogen: www.vessel-europe.com/pdf/IDbit.pdf , kan man på sidorna 13 och 16 finna bits och längre mejslar som passar våra ändamål. Jag har blivit uppmanad att lägga en beställning på minst tio stycken per typ, så ska de hänvisa mig till närmaste återförsäljare. Det ämnar jag däremot inte göra, utan föreslår klubben att hantera detta. En fråga till våra administratörer: går det att fixa på något sätt?

Med Vänlig Hälsning,
GG

Sidan laddades på: 0.557 sekunder