Forum

file Hjälp med växellådsrenovering

Mer
07 feb 2016 22:45 #299 av leif.molin@utb.karlshamn.se
COM_KUNENA_MESSAGE_CREATED_NEW
Hej
Byggde ihop en cb450 K1 caferacer i förra vintern, tja den blev ju klar i höstas, Motorn var nästan helt ihopsatt o såg renoverad ut. Den startade fint, men när ettan läggs i trögar den så mycket att det inte går att komma iväg, tvåan o trean funkar fint, fyran hoppar ur, men femman funkar den med. Skulle gärna vilja köra till sommaren men har ett annat bilprojekt på gång som tar tid. Jag har en nästan komplett motor till i delar, så frågan är ; är det någon som kan och har tid/lust att bygga ihop en motor till mej mot betalning eller att ni får resten av mina 450 K0 och K1 delar, bla. 2 ramar en med papper en med nummerskylt, mätare, framgaffeldelar, ett hjul, eldelar, stöd, skärmar, en massa smådelar och annat som jag säkert inte minns. Svara här eller maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
08 feb 2016 20:06 #303 av esau
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Vad menar du med att "när ettan läggs I trögar den"
Det kan vara många orsaker till de problem du beskriver. Att en växel hoppar ut kan bero på växelföraren inte för kugghjulet I rätt position eller att kugghjulet är utslitet. Kontrollerade du toleranser och slitage I växellådan vid racerbygget?

Mer
08 feb 2016 20:50 #306 av leif.molin@utb.karlshamn.se
Motorn satt ihop när jag köpte den förutom ventilkåpor, tändning, förgasare och lite smått. när ettan läggs i så trögar drivningen i lådan, typ för lite spel nånstans, det har antagligen flugit ut en vevstake framåt, så blocket är svetsat ganska rejält där, men jag har ett annat block som ligger, Så om man behöver dela det som man antagligen behöver är det lika bra att bygga på det andra.

Mer
08 feb 2016 22:46 #308 av esau
Det later komplicerat. Jag har en 750 och det är noga med att vevhus, vevaxel och vevstakar passer ihop. Det finns flera olika alternative med ytter och innerdiameter på delarna. Jag antar det är likadant med din 450:a. OM du misstänker att något har för litet spel att det "trögar" är det ingen bra ide att starta motorn och testa. Det är noga att brickorna I övre och nedra axel I växellådan hamnar på rätt ställe, växelföraren likaså. Jag rekommenderar att du lämnar in motorn till Stigs Motormekaniska I Axvall. Dom har gott rykte att göra bra jobb men det expertis kostar.

Sidan laddades på: 0.473 sekunder