Forum

file Förgasar problem cb 1100f

Mer
25 dec 2015 14:12 #194 av cb1100f
Hej!
Har renoverat förgasare. Varit inne på verkstad och ställt förgasare och tändning. Går inte riktigt rent på tomgång och vill skjuta ibland.
Vet ej om det är förgasare eller tändningen. Kan man justera tändningen och hur gör man det?
Finns det någon vätska att köra igenom förgasarna eller måste jag göra ultraljudstvätt på förgasarna?
Tips och råd mottages tacksamt.

Stefan
mobilnr: 0739-478306

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
26 dec 2015 10:57 #196 av Peter T
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Hej Stefan.

Jag är ingen expert men jag jobbar med en CB1100F och läser allt jag kommer över. Tändningen ställs in genom att man vrider plattan med pulsgivarna. Det kan göras statiskt och dynamiskt och står bra i verkstadshandboken. Finns att ladda ner på www.hondaboldor.nl som är en bra sida för oss.

Min CB1100F smäller lite i avgasrören när jag släpper av gasen från högvarv men detta har inte ändrats efter att jag justerat tändningen. Tycker att detta låter kraftfullt och mysigt. Vid ett tillfälle under översynen i garaget hade jag strulat med tändkablarna vilket resulterade i en kraftig baktändning som slog sönder tändförställaren så man skall akta sig för kraftiga baktändningar.

Jag har läst någonstans att avgassmällar i avgasröret kan bero på för fet bränsleblandning och nysningar vid förgasarna på för klen blandning, vet inte om detta är rätt men någon av våra erfarna motorrenoverare kanske kan hjälpa till.

När våra cyklar såldes så begränsades effekten till ca 100 Hk genom att en extra insats monterades i avgasrören. På min hoj sitter dom nog kvar eftersom man kan se fyra svetsade skruvskallar bak på avgasrören. Är dessa borttagna, eller om det sitter ett annat avgassystem, så kanske man skall se över munstyckena i förgasarna.

Lycka till och snart skall vi ut på vägarna med denna fina hoj / Peter T.
Bilagor:

Mer
10 jan 2016 18:15 - 10 jan 2016 18:17 #232 av SörenJ
Vore intressant i detta läget att veta vad som gjort med förgasarna under dess renovering.
Man har under åren sett många olika nivåer av "renovering".
Last edit: 10 jan 2016 18:17 by SörenJ.

Mer
10 jan 2016 19:21 #234 av Peter T
Hej Sören.

Jag brukar kalla min jobb för Översyn i stället för renovering då jag är amatör. Jag har bytt ventiler i flottörhusen för att få allt tätt och rengjort ordentligt. Lever efter mottot "Varför peta på det som fungerar". Då får man mer kul jobb klart .

Vad vår vän som startade denna tråd gjort återkommer han säkert om.

MVH / Peter Thornström.

Sidan laddades på: 0.321 sekunder