Forum

question-circle Däck till CB750 K6

Mer
28 jan 2019 17:42 #1049 av bo.karlson@gmail.com
Är lycklig ägare till en CB 750 K6 från 1976. Jag behöver byta däck (både fram och bak) och undrar om någon har tips på vad jag bör välja. Har tittat lite på Metzeler Perfect Me, Bridgestone Brattlax och Avon. Jag är helt enkelt osäker på vad som skiljer dem åt. Någon som har kunskap om detta? Prioriterar vägegenskaper framför utseende...
/Bosse

Be Logga in ansluta till konversationen.

Mer
11 mar 2019 12:47 - 11 mar 2019 12:49 #1067 av Per_W
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Kanske att du vill ha mer än 500 mil på bakdäcket också?
På 80 talet körde jag med Metzeler ME99 bak. Normalt med 800 mil. Det fanns som sportdäck också och en kompis klagade på max 500 mil.

Max 500 mil är precis som jag erfarit nu de senare åren med Metzeler Lasertec 120/90-18. Dunlop Arrowmax Streetsmart 120/90-18 och 4.0-18
Väghållningen började lida redan före 400 mil då däcket blivit platt väldigt fort, ormande kurvor där hojen slingrar mera än kurvorna trots styrdämpare, koniska styrlager fram, nållager i svinglagringen och nya IKON stötdämpare.

Nu råkar denna MC ha lite flera kusar och väldigt bra vrid. Däcken bör hålla längre ändå.

Jag är ingen kurvfantom som skaver med kraftiga nedlägg och sliter sidorna. Kurvorna kan ibland komma lite för fort i ansiktet och jag är glad att jag monterade en extra skiva fram.
Det har blivit mycket förgasar tester och en del kul acceleration.

Jag monterade Heidenau K36 4.0-18 bak (original dim för original 2.15" fälg) förra sensommaren. Jag märkte redan efter 150mil att mönstret inte slits lika snabbt. Detta däck kanske kan klara kring 800 mil som gör mekandet lättare.
Framdäck Heidenau K44 3.25-19 väntar att komma på.

Jag har även denna uppsättning med Heidenau på min precis ihopmonterade CB750 K2-75 i original utförande. Ser bra ut på MC'n och funkar förhoppningsvis bra.

Om man kör racing så har man ju modifierat hojen och kör kanske på Continentals classic racing däck.
Last edit: 11 mar 2019 12:49 by Per_W.

Mer
12 mar 2019 07:47 #1068 av bo.karlson@gmail.com
COM_KUNENA_MESSAGE_REPLIED_NEW
Tack för uttömmande svar! Det blev Bridgestone Brattlax men jag har inte haft möjlighet att provköra dem än. Jag hör av mig när jag vet mer!

Bosse

Sidan laddades på: 0.406 sekunder