Aktiviteter
  • Tack till er alla som bidragit med förslag på åtgärder! Jag ber om ursäkt att jag inte svarat och uppdaterat om progress, men dessvärre ledde en highside på grusväg för fyra veckor sedan till sjukhusvistelse och därmed hann jag aldrig återkoppla. Tack och lov var det "bara" vänster knä som gick sönder efter en udda landning, men fokus har som sagt varit lite annanstans den senaste tiden än på just forumet :S

    Glädjande nog kan jag meddela att jag (innan min olycka) lyckades få av cylindern!!! Efter att som sagt ha hällt diesel i pinbultarnas hål, runt kolvar och runt cylinderfoten och väntat ca 1 vecka, sedan upprepat samma procedur med motorolja tyvärr utan resultat, kom min far med ett par metallfästen till en topbox på hans BMW K75 (!).

    Dessa placerades som en kil mellan den delen på cylindern där cyl.volymen är präglad (godset verkade vara lite tjockare där) och vevhuset. Sedan använde jag en stor polygrip för att klämma till om de utstickande ändena på fästena, och efter att ha tagit i ganska rejält lossnade äntligen cylinder från vevhuset. Efter lite försiktigt bändande med stor flatmejsel lyckades jag sedan få upp cylindern runtom så pass att den med lite vickande gick att få av pinbultarna. Gissa om det var skönt! :)

    Bifogar bilder så kanske det är lättare att förstå. Detta är nog ingen patentlösning men ändå kanske värt att prova för den som har samma problem som jag hade, innan andra metoder (som kanske riskerar att förstöra delar).

    Återigen tack för alla som bidragit. Känns skönt att det finns så många som engagerar och vill hjälpa till!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Unable to load tooltip content.