Aktiviteter
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Bara att prova 10W-40 och därefter 20W-50. Du känner skillnad vid växling varm som kall. Mina vevlager såg ovanligt trötta ut efter endast några hundra mil då jag mest kört 10W-40. De gamla jag använt under 3500 mil på 80-talet med 20W-50 såg friskare ut trots långa mil i hög hastighet till medelhavet och kring i värmen.

    20W-50 rekommenderad viskositet av Honda vilket står på etiketten på sidkåpan där även 10W-40 anges. Mark Paris som skrivit en bok om CB750 och renovera/modifiera denna anger 20W-50 som lämplig viskositet. 10W-40 vid låg utomhustemp, under 15C.
    Jag har märkt stor skillnad på 10W-40 och 20W-50 hur växellådan känns när den är varm. 10W-40 endast pga ny kolvar vars ringar bör plågas extra för att slipas in de första milen då cylindrarnas ruggade yta efter honing fortfarande kan slipa till ringarna.
    CB750 kan gå förbaskat varm när det är varmt ute. Jag skulle nog kunna använda 20W-60 i min K6:a som har 120C i oljetanken varma dagar. Oljan i tanken känns ju inte direkt tjock då. Men den är ju som sagt modifierad. Jag skall nog inhandla några flaskor 20W-60 att blanda med.

    Jag unnar vevaxeln, vevstakarna med kam och vipparmarna en bra olja som kan smörja vid hög temp och 6000-8000 varv.
    Oljetillsats som ZDDP uppmuntras ofta också. Bara att vissa är gjorda för gamla V8:or och har antifriktionsmedel i också vilket kopplingen inte gillar. Bättre att ha MC olja med hög halt från början
    Detta är ju för CB750.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Unable to load tooltip content.