Aktiviteter
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Red Line motorcykelolja 20W-50 som har massor med zink och fosfor. Inga problem att få i friläge när motorn är riktigt varm. De flesta andra oljor ger problem med det.
    Denna är helsyntet och bör ej användas med katalysator då de smörjajnde halterna av zink och fosfor är riktigt höga.

    Jag har även några oljebyten med Spectro Heavy Duty 20W-50 (mineral) som även den har en massa zink och forsfor. Den skall vara bra, kommer i min CB750 K2:a som förhoppningsvis kan bli ihopskruvad snart. Original setup på motorn så mineral borde funka.

    Jag har testat Castrol ActEvo 10W-40, 20W-50 (för inkörning). Inte bra, växellådan kändes väldigt hård.
    Motul 3000 10W-40, 20W-50 (lika illa som ActEvo) För inkörning endast.
    Motul 5100 15W-50 Semi synth. Bättre än ovan
    Motul 7100 15W-50 Helsyntet. Bättre än ovan.
    Red LIne MYCKET bättre. Behövs i min K6:a som går varmt, och har en del modifieringar i motorn som är värda den bästa oljan. Växellådan känns mycket bättre. Läcker inte mer än andra oljor som många fabler beskriver :-)

    Jag kan återkomma när jag fått ihop min K2:a och testat Spectro Heavy Duty 20W-50 mineral som jag är övertygad funkar bra. Den finns som semi också.

    Kammen med dess lagring och vipparmarna behöver olja med gammaldags recept med mycket zink och fosfor. Senare oljor har kring max 1000ppm. RedLine och Spectro har mer än dubbelt.

    Att få i friläge i stillastående med motorn igång när den är riktigt varm beror väldigt mycket på oljan har jag noterat. Kopplingen rätt justerad förstås.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Unable to load tooltip content.