Aktiviteter
Klubbmedlem
Slumpmässiga album
Inga foton tillgängliga
av UlfN
Inga foton tillgängliga
Inga foton tillgängliga
av Knet

Senaste uppdateringarna

Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • 2309 kommer att delta Slottsturen Stockholm
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • 2309 $s uppdaterade sin profilbild
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  •   2309 kommenterade detta inlägg om 3 dagar sedan
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Så var verksamhetsberättelsen (version 0,5) för 2019 klubbad av en enig församling om 41 stycken medlemmar i en av de läckraste motormuseum som finns i södra Sverige.
    Styrelsen hade perfekt timing med meteorologiska vårens ankomst till Svenljunga, även om den 90 mil långa bilfärden ToR årsmötet mest bjöd på tunga regnmoln och höstväder i mörkret. Några dagar senare var det översvämning i Svenljunga. Ätran hade passerat kritiskt läge och vattennivån den högsta som någonsin hade uppmätts, cirka tre meter över normala vilket motsvarar 143,5 m.ö.h. Annars är Svenljunga kanske mest känd för Leif Tommy Prim, som föddes där 1955. Tommy Prim var professionell i det italienska Bianchistallet och tillhörde även IF Saabs cykelsektion som var Sveriges ledande cykelklubb.

    Att våren var en månad för tidig 2020 i metropolen Svenljunga ska vi bara glädjas åt innan stormen Dennis blåser av hojarnas vintertäcke. Hög tid att vårmecka och putsa på din favoritbåge så att du som medlem kan besöka så många evenemang som det bara går! Tag fram almanackan och blocka 21-23 augusti för att vara med och fira 25 st årsträffar med CHCS i Strömsholm.

    Årsmötesförhandlingen 20+02+15 var avklarad på 37 minuter (på pricken datumet) och då hade alla enhälligt godkänt verksamhetsberättelse, resultat- och balansrapport samt beviljat styrelsen ansvarsfrihet. Efter kompletteringsval av styrelsefunktioner och ledamöter hade alla närvarande en god stund att njuta av ett fantastiskt motormuseum. Per Bynander berättade historien om en gammal förfallen ekonomibyggnad på Torstorps gård som nu är ett fantastiskt utflyktsmål, www.bynandersmotormuseum.se

    Detta var första gången jag var med på ett årsmöte med CHCS och det blir fler. Hoppas du också är med nästa årsmöte 202! CHCS är drygt 1200 medlemmar (att jämföras med världens största oberoende Harleyklubb bildad i Sverige 1970 med nästan 8 000 medlemmar). Dom ska vi bräcka precis som Honda gjort som världens största MC-tillverkare sedan 1959.

    paul medl 2309
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • solofsson62@gmail.com $s uppdaterade sin profilbild
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • solofsson62@gmail.com uppdaterade sin profilbild
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • solofsson62@gmail.com updated their profile
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Morgan Carbtune funkar bra.
    Enkelt att jämföra alla 4 bredvid varandra då det är staplar. Bara att installera som beskriver med strypningarna.
    Ev smalare slangar närmast förgasarna som Mikuni TMR har. Honda original med rör som fästs i förgasarna funkar nog med slangarna direkt

    Länk måste läggas i via editor och bildlänk, symbol som liggande 8
    Morgan Carbtune eBay UK

    Mina CB750 originalförgasare funkar bra med bänk tuning, 3-4 mm borr på insugssidan som referens. Mina Smoothbore VM29 likadant då de saknar uttag för klockor.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Står det HAINDST 900cc inuti kolvarna? Henry Abe Industry.

    Detta måste vara de gamla Henry Abe kolvarna. 67.5mm . Mät cylindrarna så kommer du se 67.5mm
    Deras 890 sats var 67mm.

    De gjorde 2 modeller, en lite nyare med avkapade sidor och 3-del oljeringar och urtag för vassare kam.

    De äldre inte gjorda för vassare kam, inga urtag för ventiler att tala om, som original.
    De äldre har enkla oljeringar, se här. OBS de skriver 67mm men det kan inte stämma då 900cc är 67.5mm. Kolla så de mäter. Står det 900 på askarna så måste det vara rätt. Amerikaner är inte hemma på mm då de kör tum.
    Kolvringar på eBay

    De nyare med 3 dels olje ringar kanske kan hittas. Sök Henry Abe 900 + rings
    Jag tror en sats ringar kostade ca.2000kr för några år sedan + frakt tull moms... :-(

    Bättre skaffa nya kolvar.

    CycleX säljer en sats de kallar för 915cc men det är "endast" 901cc, dia 67.5mm (smidda Wiseco kolvar)
    Jag har en sådan sats. Kolvarna som är i nyskick är lite smala, 67.43mm så cylindrarna får inte vara över 67.50 mm. Nu menas hundradelar. Min cyl är använd, drygt 0.08 i totalt spel.

    Dessa har samma typ av foder som den gamla Henry Abe satsen med avsmalnande foder för att man skall slippa fräsa upp hålen övre vevhuset. Den delen av fodren lika tunna som original borrat till 836, tror lite tunnare ändå
    Mitt K6 block krävde massage med Dremel, K2 passade utan.

    Är kolvarna verkligen OK? Om beggat kolla kolv vs borr. Gjutna kolvar skall vara ganska tajta kring 0.025-0.05mm, inte som smidda som har total tolerans kring 0.06-0.07mm.

    Ny foder säljer CycleX till bra pris (129USD + frakt om ca 100USD + 30% tull moms mm på allt). De behöver dock borras en hel del då de är under 65mm att börja med (passande 836). För borrning till 67.5 kostar en del. Då kan de vara bättre med deras 890 kit och ha tjockare foder och möjlighet att gå ett steg till.

    Säkert billigare att lämna till Ove på Motospeed i Västerås och beställa nya kolvar med borr. JE har bra kolvar.
    900cc med kam, portad topp... mera vrid och kusar. Bättre vevstakar nästa :-)
    Carillo, APE's budget stakar för 600USD, eller CycleX superrods. APE's ser bättre ut.
    Välkommen till Trimträsket :-)
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej, det är något jätteskumt med min access till forumet eftersom det dels inte går att svara på en tråd och tydligen fungerar inte viss info att skicka.
    Jag skickar en text att söka på istället:
    Gå in på ebay.com och sök med detta
    "Portable Fuel Vacuum Carburetor Synchronizer Carb Balancer Sync 4 Gauge Set New"
    Du kommer att finna ett antal alternativ på klockor med rimliga priser. Jag köpte för några år sedan dem som har följande text "Motorcycle Fuel Vacuum Carburetor Synchronizer Tool 4 Carb Sync Gauge 4 Cylinder". De var lite plastiga och jag skulle hellre idag köpa dem i röd väska som har metall regulatorer. De fungerar dock så de är ok för priset. Ska du vara proffsig med original får du lägga ut betydligt mer när de någon gång finns ute på ebay.
    Hälsn
    /Kenneth
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.