Aktiviteter

Nyhetsflöde
Applikationer

Grupper (0)
Inga grupper ännu.

Senaste uppdateringar

Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Hasse
    Hasse skapade ett nytt inlägg i Allmänt
    Hemsidan uppdateras inte så bra.. Gammal information ligger kvar länge och väl. Känns lite trist faktiskt!
    1. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet Frambromsok CB 750 -81 i Allmänt
    Bra tips!
    Kan du utveckla skillnaden på 4-backsmunstycke resp 3-backsmunstycke. Bild?
    Tror att det sitter ett felaktigt munstycke på min fettspruta.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Testa med att hälla diesel som får rinna ner mellan kolv/cylinder. Låt verka några dagar.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet Växel hoppar ur i Allmänt
    Kan vara utslitna "dogs" i medbringaren som med hjälp av gaffeln ska ska greppa tag 2:ans drev. Är också hålen slitna i 2:ans drev hoppar växeln ännu lättare ur.
    Kolla : www.cmsnl.com/honda-cb750k2-four-general...300010/#.Wt7iBi5uapo
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Det kan också vara glapp i primärdrevet. Ett Inte ovanligt fel på högmilare och hårt körda hojar. Primärdrevet som tar kraft direkt från motorn till växellådan har en inbyggd ryckutjämnare. Primärdrevet tar upp stora krafter från motorn som förs över till växellådan via kopplingen. För att skydda enheten ligger flera massiva plaststavar i en ring inuti drevet som är tvådelat. Dessa stavar dämpar plötsliga moment. Stavarna jobbar alltså mellan primärkraften direkt från motorn till koppling/växellåda.
    Problemet är att dessa stavar blir hårda och deformerade med åren. Nitarna som håller ihop hela härligheten har också en tendens att bli sneda och krokiga. Sen kommer rasslet och vibrationerna som ett brev på posten.

    Tyvärr finns inte stavarna/nitarna som reservdelar, men tyska Honda four-klubben har tagit fram kit till detta. Jag bytte på min för några år sedan, och det blev en ny hoj!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet motorfärg i Allmänt
    På min 750 K2 har jag använt Motip silvergrå motorfärg som finns som sprayburk. Den har samma nyans och matthet som original. Lätt att få fint resultat. Lade tre tunna lager. Toppen och cylindrarna är målade original, så de blev också lackade. Blocket slipade jag och mattade ner, därefter en bra grundfärg (tunn), sen blev det som sagt tre tunna lager. Har hållit sig bra i tio år!

    En nackdel med färgen är att den inte gillar att bada i bensin. Alltså stora pölar med soppa har en tendens att lösa färgen.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • louis.de i Tyskland har satser med stift. Perfekta! Finns tyvärr sortiment hos andra firmor som säljer snarlika, men de diffar på någon halvmillimeter, och passar inte!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Låt oss reda ut begreppen lite grand. Det finns egentligen ingen "mineralolja", utan alla moderna oljor är uppbyggda på samma grund. Sedan förser man oljan med vissa egenskaper bla genom tillförsel av olika kemiska ämnen som ska minska sotning, tvätta motorn osv.
    Graden av nya egenskaper av oljan benämns sedan populärt som helsyntet, delsyntet och mineralolja. Begrepp som fortfarande finns kvar, men även "mineralolja" är naturligtvis en modern olja.

    En stor skillnad är oftast att en helsyntet tvättar motorn väldigt effektivt. Frågan är om man eftersträvar det i en äldre motor?
    När jag renoverade min 750 K2 motor gjorde Stigs Motormekaniska i Axvall jobbet på vevaxeln och stakarna. Han var noga med att också borra ut de oljekanaler i vevaxel som delvis var igentäppta av sammanpressad slagg. Framförallt de oljekanaler som förser vevlagren till vevstakaras storända. De påverkas av en stor centrifugalkraft, och där pressas ofta smuts till en ansamling av slagg. Stakarna är som bekant en akilleshäl tillsammans med kamkedjan på gamla radfyran. Smutsen kommer mest från våtkopplingen och växellådan. En av nackdelarna med sammanbyggd växellåda och vevhus.

    Visst kan man köra med helsyntet i en äldre renoverad och kontrollerad motor. Men det viktigaste är att byta olja och filter ofta, de långa intervaller som tillverkaren anger ska man ta med en nypa salt.

    Olja är dyrt, och oljeindustrin vill naturligtvis tjäna så mycket pengar som möjligt och få oss att alltid köpa det dyraste alternativet.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Förstår inte varför man inte kan hålla en normal samtalston på nätet. Varför ska det raljeras? Du har en uppfattning och jag har min. Det respekterar jag iaf.

    Förresten kör jag med helsyntet i mina båda Ducati, men mineral i min Harley Davidson Wide Glide. (Harley´s egen olja)
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse
    Hasse svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Själv kör jag med mineral i mina gammelhojar, 10w40. eller 20w50 anpassade för MC. Helsyntet är gjorda för moderna lågfriktionsmotorer med katalysator. De innehåller många tillsatser som tvättar motorn. Kanske inte så bra i en äldre orenoverad motor med massa slagg och smuts inuti. Kan inte tänka mig att tillsatsen zink kan vara skadligt i en CB 750 K2 motor. Kolla här: www.classicmotor.se/artiklar/experten/20...r-for-gamla-motorer/
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.