Aktiviteter
Introduktion
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Jo, det har jag i minnet. Men vi har inte hunnit kolla packningen hur den ser ut ännu. Kopplingskåpan satt fortfarande på plats när vi rotade i toppen, men det ska bli intressant att se om det var en felaktig packning. Rolle har kollat pumpen, och håller nu på med en undersökning av slungfiltrets alla delar och funktion.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Min kompis Rolle köpte en CB 450 K1 1970 i somras. Det är ett körbart renoveringsobjekt. Det har inhandlats delar, och cykeln har blivit bättre och bättre för varje dag. Men för några veckor tog det stopp. Motorn blev ovanligt varm under en kortare tur, och några hundratal meter från hemmet skar motorn. Det blev tvärnit.Nu har vi tillsammans börjat att plocka isär motorn. Kamaxlarna är ju lite känsliga på den här motorn, och det visade sig att de satt fast som fastsvetsade, båda två! Gick icke att rubba. Nåväl, efter en dags skruvande och svärande har vi fått isär toppen. Och det visar sig att delar av toppen har gått torrt... Inte en gnutta olja däruppe, på framförallt den högra sidan av toppen. Och där hade det gnagt ordentligt i metallen. Tog mycket lång tid att få bort avgaskamen. Av bilderna att döma förstår man att det hade gått varmt... Oljenivån var OK, med ny olja. Nu gäller det att ta reda på orsaken. Nerplockning av hela moroten står på programmet. Dåligt oljetryck, stopp i någon oljekanal, oljepumpshaveri.....Frågetecknen är många. Fortsättning följer...
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hasse svarade på ämnet Äter tändstift i Allmänt
    De små tändstiften i CB 750 är känsliga minst sagt. Har de blivit utsatta för alltför fet blandning kan de lägga av helt. Blir kortslutning verkar det som. Dagens bensin är inte så bra heller för våra gamla klenoder. Kolla blandningen om den är korrekt. Kan bli bättre med varmare stift. Beror på körstilen också.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Gick den dåligt med 105 ? 130 verkar vara alldeles för stort. Vilken årsmodell är det på hojen? Har du original luftrenare? Hur ser stiften ut?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Vad har du för storlek på munstyckena? Testa att gå ner i storlek istället.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Ja det är säkert lite oförbränd soppa som gör att det puffar i ljuddämparen. Absolut ingen fara att ge sig ut med hojen.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag skulle kolla förgasarna. Går den inte lite fett på en eller fler cylindrar? Puffar i ljuddämparen brukar tyda på det. Snarkningar i insuget brukar antyda motsatsen. Detta är bara grova indikeringar som man får ta med en nypa salt som det heter. Var inte några stift våta?
    De äldre fyrorna är känsliga med förgaseriet. Kan lätt bli en följetong som man aldrig får riktigt kläm på. Den nya bensinen är ju inte heller anpassad för våra gamla motorer.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Har hittat två värden för CB 125, 24 mm resp. 21 mm. Kanske expertisen kan hjälpa dig vilket det är. Det högre värdet ger magrare blandning. Du får ta bort förgasarna och mäta nivåvärdet när de är upp och ner. Är värdet felaktigt justerar man tungan som reglerar flottörventilen.
    Kolla på youtube där finns flera filmklipp.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Är du säker på att felet är relaterat till tändsystemet? Drabbas båda cylindrarna samtidigt? Kolla med ena tändkabeln borttagen, och checka om felet kvarstår. Knas med bränslesystemet är ju oftast det vanliga problemet med felaktigt ställd flottörnivå, smutsiga luftkanaler i förgasaren, felaktiga munstycken, felaktigt luftfilter.
    Hur ser tändstiften ut efter att motorn har blivit varm?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Kolla med stroboskoplampan att förtändningen ställs om korrekt av regulatorn.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.