Aktiviteter
Introduktion
Grupper (1)
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • kenhan svarade på ämnet Färgkod i Mek / renovering
    Hej, beror förstås på vilken hoj du har och årsmodell.

    Länk till RH-lacke i Tyskland.
    www.motorradlack.de/en/brands/honda/honda-spray-paint/

    /Kenneth
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej, Drevet kan röra sig ca 4-5 mm axiellt i pumpen. I blocket finns en liten rund klack som stoppar drevet att röra sig för långt ut, se bild! Jag tror att klacken endast är till för att hindra drevet axiellt, sannolikt ligger det inte an emot klacken i normalläget.

    Pumpdrevet drivs av kickaxelns drev som i sin tur drivs av ett drev på kopplingskorgens baksida.

    Hälsn
    /Kenneth
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • kenhan kommer att delta Årsträffen 2016 i Roslagen.
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej, originalwiren har reservdelsnr 22870-410-000 och är 136 cm lång. Den räcker till originalstyret på 1969-70 som är ganska högt. Den dras från kopplingshandtaget ner genom wirehålet i övre gaffelkronan ner till höger om styrhuvudet och ut innan nedre gaffelkronan sedan mellan avgasrören och rakt på kopplingskåpan. Se till så att den inte tar i avgasrören för då smälter plasten. Det finns ett antal varianter bla 22870-341-010 som är ca 10 cm kortare. Varianterna beror sannolikt på att cb750 såldes med olika styren i olika länder. Jag tror dock att den som är 136 cm fungerar för de flesta.
    /Kenneth
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • De nya bussningarna har presspassning och måste därför knackas in om man inte har tillgång till en press.De skall dessutom ca 5 mm in i svingröret så det duger inte med att knacka in dem jäms med svingröret. Min idé var att börja med att knacka in dem jäms med röret med träbit som mellanlägg. Jag hade lagt bussningarna i frysen över natt och det var inget större motstånd att knacka in dem (tog förstås en och en för de skall vara fryskalla). Sedan måste de pressas in de sista 5 millimeterna. Jag hade preparerat med en 12mm gängstång (som är en motorfästestång) och några distanser som jag hade liggandes.











    Det visade sig att Bacho:s 19 mm hylsa har nästan exakt samma diameter som bussningen (bara aningen mindre så den går fritt) vilket passade perfekt som mothåll. Sedan var det bara att skruva ihop så trycktes bussningen in perfekt utan större problem. Jag märkte Bacho-hylsan med ett tuschstreck 5 mm in så visste jag var jag skulle sluta. Det funkade prefekt och i efterhand känns det som det var rätt enkelt och inget att fundera så mycket över. Det gäller bara att ha alla verktyg, distanser mm i ordning medan bussningarna är kalla så det går lättare. Självklart har jag köpt en nytt axellager för svingen (tyvärr rätt dyra grejer detta, hylsa och bussningar ca 1200 kr). Resultatet blev perfekt och hojen känns väldigt stabil när man lägger ner i böjarna, inget glapp eller känsla av att det lever sitt eget liv. Detta kombinerades med att jag bytte till koniska rullager i styrhuvudet.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej, jag har nu igen försökt att lägga in bilder tillsammans med text under mekrubriken (byta svingarmsbussningar) men systemet säger hela tiden att det är:
    500 Internal server error
    Fatal error detected
    Please contact site owner.
    Jag har provat alla varianter och det enda som fungerar är att bara lägga in text. Så fort jag försöker få med någon bild så får jag svar att det är serverfel. Jag har provat olika bilder i olika storlekar, bytt webbläsare, bytt till annan dator och provat fler webbläsare även på den, allt vid olika tider och dagar under en ca 2 veckors period, men samma fel. Jag har tidigare lagt in några andra trådar och då har det fungerat perfekt med bilder.
    Min slutledningsförmåga säger därför att det sannolikt verkligen är något serverfel och inte något handhavandefel eller liknande från min sida. Jag är dessutom mycket van vid datorhantering så jag kan inte se att det är något fel jag gör. Det kanske är isolerat till just mekrubriken? Kan det finnas några grundinställningar per medlem som har gått i taket?
    Vore glad om någon tittar lite närmare på detta eller att någon provar att lägga in en allmän text med någon bild i mekrubriken, använd gärna min påbörjade tråd om byta svingbussningar.
    Hälsningar
    /Kenneth
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • kenhan skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Byta svingarmsbussningar.

    Nu är helgerna överstökade och jag fortsätter med att återföra lite mektips från mina trådar på det gamla forumet. Denna gång handlar det om att byta bussningar i svingen , ett sådant där arbete som man kanske drar sig för att göra, men när det väl är igång så visar det sig att det går rätt snabbt och faktiskt är relativt enkelt och dessutom får hojen så mycket bättre väghållning. På de äldre Hondorna är nog konstruktionen relativt lika oavsett modell.

    Eftersom jag hade tänkt fota hela processen blev det ju lite dumt när jag redan hade hunnit bytt bussningarna på min nylackade sving. Jag hade köpt bronsbussningar som är av en nyare typ med fläns. Efter att jag bytt till dessa bronsbussningar var jag dock inte riktigt nöjd med innerdiametern som jag tyckte blev aningens aning för glapp jämfört med axelröret. Det kanske bara var inbillning och jag funderade en bra stund hur jag skulle göra. Som tur var hade jag en exakt likadan sving liggandes (en Sandcastsving vilket egentligen bara skiljer på ett fäste till kedjeskyddet jämfört med de senare), som var blästrad och klar från förra ägaren, så valde jag att byta till originalbussningar på den. Eftersom svingen inte hade grundmålats hade det hunnit bli lite ytrost men inte särskilt mycket. De gamla bussningarna satt i men de var hyfsat glappa mot lageraxeln som också var sliten och båda komponenterna måste därför bytas.



    Bronsbussning, sannolikt passar inte täckbrickor och tätningar ihop med dessa bussningar.



    Original är det både fiberbrickor, tätningar och skyddsbrickor.

    Hur får man bort de gamla bussningarna som är inpressade i svingröret? Det finns en enkel och effektiv metod och det är att såga ett längsgående snitt i dem vilket gör att presspassningen lättar betydligt. Bussningarna måste knackas ut utåt, de kan inte knackas inåt eftersom en kant inne i svingen som stoppar dem. Så det första att göra är att använda en vanlig bågfil med metallblad och trä in bladet och sedan koppla ihop bågfilen igen. Jag valde att först såga ca 80% av spåren i bussningarna på varje sida genom att vända bågfilen efter en stund. Till slut sågade jag båda plant samtidigt för att inte riskera att såga igenom godset i svingen. Jag var försiktig och när jag märkte att det blev lite märken i godset på båda sidor var det klart. Jag använde en gängstång 20 mm som jag stoppade in och knackade ut bussningarna med. Gick rätt lätt, använd gärna en liten slägghammare som ger tyngd i slagen (också bra att ha när man knackar in de nya bussningarna).










    Fortsättning följer......








    Fortsättning följer....
    1. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • kenhan blev medlem i gruppen, Region Nord
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hej, försöker lägga in lite text och bild under mekning men får ett felmeddelande om serverfel när jag försöker att skicka.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.