Aktiviteter

Nyhetsflöde
Applikationer

Grupper (0)
Inga grupper ännu.

Senaste uppdateringar

Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Tänk på att du behöver en crimptång som passar för att få dom att sitta ordentligt.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dagerud
    Dagerud uppdaterade sin profil
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dagerud
    Dagerud svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Min mening var inte att "raljera" och jag ber isåfall om ursäkt om du tog det så. Däremot när du påstår en massa osanningar så vill jag gärna komma med rätt information som jag baserar på ren fakta från ledande oljetillverkare som jag är rätt säker på vet bättre än både du och jag. Kom gärna med källor på dina påståenden.

    Våra honda-motorer är relativt moderna i sin uppbyggnad vad gäller precision och toleranser och det man ska vara noga med är att ha rätt viskositet som tillverkaren har specificerat(om det inte gäller gamla motorer där dom rekommenderar raka oljor eftersom det inte fanns bättre, då ska man välja en lämplig multigradeolja).

    Idag är alla oljor rätt så fina, MEN det som skiljer syntet från mineral är att synteten håller längre och har lägre askhalt, dom brukar även tåla högre temperaturer, vilket är jättebra i en luftkyld motor som blir varmare än en vätskekyld.

    Både syntet och mineral har samma renande egenskaper/tillsatser.
    Slagg i en motor, har aldrig någonsin sett slagg i en motor, inte heller min vän som idag är 83år och en erkänt duktig motorrenoverare. Dock kan du ha sot på kolvar och på insidan av förbränningsrummen, detta är bränslerelaterat och framförallt på den tiden vi hade blyad bensin som är en lägre kvalite på bensin än den vi har idag. Dock kan du även få sot på grund av olja men då har du läckage antingen via kolvringar eller ventiltätningar och detta påverkas inte av vilken olja du har, släpper dessa sotflagor så gör dom det ändå oavsett vilken olja du har.
    En mineral 10w40 och en syntet 10w40 är samma sak, bara att synteten håller högre kvalité.

    Här finns lite gott att läsa om oljor:
    www.mobil1.se/laer-om-olja/vanliga-fraegor.aspx

    Bästa hälsningar, Kim
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dagerud
    Dagerud svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Och här kom skrönorna... som sagt ingen fara. Helsyntet har funnits i mer än 30 år så vi kan knappast kalla det ett modernt påfund heller längre. Lite synd att man sprider en massa skrönor helt i onödan.

    Förresten glömde jag svara på TS fråga angående gulf 20w50, som är en mycket bra olja med ZDDP, kör den I min Norton där jag har en separat växellåda, MEN den lämpar sig inte för våtkoppling, din koppling kan komma att börja slira just på grund av ZDDP. Kör du på Gulfs 10w40 helsyntet motorcykelolja, jag har kört den i alla mina motorcyklar från Honda 70-talsmotorer, min Z1300 samt min moderna Triumph sprint från -03.

    Hasse jag vet inte om syftet med länken var att bevisa nån poäng? Helsyntetoljan är väldigt bra för all typer av motorer.

    Däremot det dom pratar om i artikeln om den lågfriktionsoljor om du hade bemödad dig med att läsa vidare så finns dessa oljor endast i USA, och det är alltså inte våra syntetoljor dom pratar om.

    I denna film pratar dom om skrönorna angående oljor, se den.
    www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20...myter-om-syntetolja/
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dagerud
    Dagerud svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    10w40 helsyntet med tillsatser för kopplingen(mc-olja), själv kör jag Gulfs då jag har inköpspriser på Gulf.

    Snart kan det komma en del som tycker att du hellre ska köra på olja från medeltiden pga en massa skrönor om att gamla maskiner inte kan ta moderna oljor, dessa kan du oavkortat bara ignorera! ;)
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dom brukar kunna lossna, så först och främst dra åt muttern/skruven som håller korgen till rätt moment. Sen kan det vara att korgen är sliten så lamellerna far fram och tillbaka, men det ser man på vingarna som lamellerna ligger mot isåfall.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Dagerud
    Dagerud registrerade sig precis på sidan
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.