Aktiviteter
Introduktion
Grupper (1)
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren Hasse i inlägget, Hur få ur ventilguiderna utan specialverktyg (CB 500 K1)?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Man kan känna ett litet glapp på två av avgasventilerna, men jag har inte rätt typ av indikatorklocka för att kunna mäta spelet exakt (får se till att skaffa det). Ser för övrigt ut att vara i bra skick rent okulärt. Av Kents svar att döma utgår jag från att guiderna normalt inte behöver lossas i samband med blästring av cylindertoppen, vilket ju är bra. Skulle spelet visa sig vara för stort hoppas jag det finns någon vettig verkstad som kan detta, vågar mig inte på det själv. Tack båda för svar!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Hejsan,

    Allt eftersom motorn plockas isär så börjar jag fundera på hur jag ska få till det där fina originalutseendet som den hade när den var ny. Är därför inne på att blästra och lacka om vevhus, cylinder och cylindertopp (topplocket är helt nytt). Jag har ingen möjlighet att själv göra dessa jobb utan måste lämna iväg det.

    Undrar nu alltså vilken som är den bästa metoden för att blästra så att smuts och gamla färgrester (plus även en och annan packningsrest) försvinner? Vad är det jag behöver maska av på respektive del och vad är vettigt att använda som maskering? Hur gör ni rent efter blästring för att inga rester ska finnas kvar (tryckluft, vatten, annat)?

    När det sedan kommer till motorlackering är det väl egentligen samma fråga kring maskering som ovan men även vilken kulör som bäst matchar originalet (har en CB 500 K1)? Har sett en del färger till salu på ebay men också hört att dessa är av en färgtyp som inte lackerarna vill använda längre (oklart varför och om det är sant, men vill inte ta risker och betala för något jag inte kan använda).

    Med tanke på hur många fina skinande motorer på klubbmedlemars hojar jag sett i CHM så hoppas jag att det finns någon vänlig själ med erfarenhet av blästring och lackering som kan hjälpa mig med svar på mina frågor.

    /Crille
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Som rubriken lyder så undrar jag om det finns något bra och skonsamt sätt att få ut ventilguiderna ur cylindertoppen på utan specialverktyg?

    /Crille
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack för svar båda (och tack Kent för hjälpen med ny kam)! Som vanligt tryggt att veta att det finns hjälpsamma och kunniga inom klubben :) Då får toppen leva vidare vilket känns bra.

    Just gängorna har jag klarat, men tyvärr lyckades jag vid nermonteringen av motorn ha av de två bultarna som går mellan topplocket och cylindertoppen på baksidan av motorblocket (de satt precis som mycket annat på detta block som berget...). Resterna sitter fast i cylindertoppen precis nedan för hålens ovankant :-( Måste nu hitta någon som har en pelarborr och kan hjälpa mig få ut resterna. Sedan får det bli ett par av de där sagda insatsgängorna (ja, det är tur att de finns Hasse!). Lång natts färd mot dag, är det inte så det heter...?

    /Crille
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren Hasse i inlägget, CB 500 K1 Glidytor cylindertopp ok?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M tackade användaren kentaco i inlägget, CB 500 K1 Glidytor cylindertopp ok?
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack för detta! Hoppas slippa fler trasiga skruvskallar framöver (särskilt när fastrostade skruvar ska bort). Nu gäller det bara att hitta dessa godbitar!

    /Crille
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Har lite svårt att avgöra graden av slitage på glidytorna som kamaxeln ligger mot i cylindertoppen. Kollar i Clymer boken och illustrationen visar att när det är spår på ytorna så är det bara att byta topp... jag har ingen tidigare erfarenhet av motorrenovering så utan referenser är det som sagt svårt att avgöra och jag köper gärna inte en annan topp i onödan. Kan någon med erfarenhet ta en titt på dessa bilder och ge ett utlåtande om möjligt så skulle jag bli väldigt glad!

    /Crille

    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.