Aktiviteter
Introduktion
Grupper (0)
Inga grupper ännu.
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Grud svarade på ämnet JIS-standard i Mek / renovering
    Tack för klargörandet angående körnslagen. Jag hade hämtat min bild av JIS från andra håll utan att ha gjort den obligatoriska faktakollen. Gängstigningsskillnaderna i och för sig (vilka endast borde drabba ägarna av de allra äldsta Hondorna), min ståndpunkt förblir orubbad: kom för h-e inte i närheten av en Honda med PH-mejslar från Clas Ohlson!!!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud svarade på ämnet JIS-standard i Mek / renovering
    Är det äntligen dags att knyta ihop säcken och konstatera att ändamålet är uppfyllt? Jag har under årens gång upptäckt att många av vår klubbs medlemmar inte haft en susning om vad det lilla körnslaget på krysspårsskallarna betyder. Jag får tacka er som bidragit till denna tråd och hoppas att alla tvivel härmed är undanröjda. MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud svarade på ämnet JIS-standard i Mek / renovering
    Vad menar du med att "krångla till det"? Jag har ägnat de senaste två åren att få rätsida på varför JIS-standarden har försvunnit från katalogerna. Har du suttit inne med svaret hela tiden?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud tackade användaren oleo i inlägget, JIS-standard
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Idag har jag äntligen fått ett någorlunda begripligt svar på knagglig engelska från VESSEL Europe. Saken är den att JIS-standarden för krysspårsmejslar upphörde för tio år sedan och ersattes av ISO-standard. Därför kan inte dessa mejslar kallas JIS i katalogen, utan har glidit in under PH-beteckning istället. Trots det bedyrar Pariskontoret att alla deras krysspårsmejslar kallade PH fortsätter att tillverkas enligt JIS-standard. Att de klarar av denna akrobatik beror (enligt min tolkning) på att JIS hade snävare toleranser än PH. I ett tidigare inlägg nämnde jag att JIS-mejslar fungerar utmärkt i PH-skallar, men inte tvärtom.
    Alltså: köp VESSEL PH-mejslar, som egentligen inte är PH, utan JIS. Kristallklart, eller hur?

    I katalogen: www.vessel-europe.com/pdf/IDbit.pdf , kan man på sidorna 13 och 16 finna bits och längre mejslar som passar våra ändamål. Jag har blivit uppmanad att lägga en beställning på minst tio stycken per typ, så ska de hänvisa mig till närmaste återförsäljare. Det ämnar jag däremot inte göra, utan föreslår klubben att hantera detta. En fråga till våra administratörer: går det att fixa på något sätt?

    Med Vänlig Hälsning,
    GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Den här historien med att få rätsida i hur man ska läsa VESSEL-katalogen lär aldrig ta slut. Franz Kafka skulle ha känt sig bekväm i det här sammanhanget. Mitt senaste e-brev till VESSEL lyder: WHAT IS THE PROBLEM? I ASKED YOU A SIMPLE QUESTION: ARE YOU MARKETING JIS SCREWDRIVERS OR NOT?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Skönt att höra att du har sett ljuset. Jag har stångat pannan blodig mot Vessel och deras Europakontor, nu senast för en månad sedan, eftersom de med en dåres envishet hävdar att JIS-standarden inte finns. Vad gör man när ett så stort världsomspännande företag har såna erbarmliga stolpskott anställda som hänvisar till katalogen, där enbart Phillips- och Pozidriv- standard finns att tillgå. Kampen fortsätter. Jag ger inte upp!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud tackade användaren Per_W i inlägget, Cylindern sitter som berget
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Sedärja! Det är aldrig för sent för att ge upp (citat stulet från Ronny Eriksson)! Jag undrar: vad berodde problemet på; var det klistrad cylinderfotspackning eller klägg mellan pinnbultar och deras hål?
    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • När inget annat fungerat, vad sägs om att försöka gänga ur dragstängerna en och en med hjälp av kontramuttrar eller ännu hellre en pinnbultsurdragare av typen härdad excentrisk trissa som greppar från sidan? Chansen är liten, det inser jag, eftersom längden på dragstängerna gör att de reagerar som om de vore torsionsfjädrar. Denna längd minskas med hälften om pinnbultsurdragare används.

    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.