Aktiviteter

Nyhetsflöde
Applikationer

Grupper (0)
Inga grupper ännu.

Senaste uppdateringar

Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Grud
    Grud kommer att delta CHCS ÅRSTRÄFF 2017- 08-25--27.
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Flottörnivån kan enkelt kollas med förgasarna på plats, med hojen på centralstödet eller om sådant inte finns hållen upprätt av en medhjälpare. Sätt en genomskinlig plastslang på dräneringen och håll den uppåt intill flottörhuset samt öppna dräneringsskruven. Nivån ska då vara 10 mm under skarven flottörhus/förgasarhus.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Howdy.

    Här gäller det alltså förgasare av typ Keihin VB, som också finns på DOHC radfyrorna samt senare års CB 650. En del av dessa, och även dina, förmodar jag, är utrustade med "air cut valves", ventiler som gör bränsleblandningen fetare vid nervarvning för undvikande av avgassmällar. Dessa ventiler kan helt enkelt bortkopplas, eller stelopereras om man så vill, eftersom de egentligen är onödiga och utgör en felkälla om de upphör att fungera som det var tänkt, på grund av kärvande mekanism eller perforerat membran. Jag har ingen erfarenhet av detta, jag bara hänvisar till vad Mike Nixon har skrivit om saken på "The Motorcycle Project". Det kanske vore värt ett försök i ditt fall? Operationen är tämligen enkel att utföra, det behöver man inte vara kirurg för att klara av.

    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud
    Grud svarade på ämnet Gångjärn i Mek / renovering
    Jag fick låna ett gångjärn på träffen, och där blev det avritat. Fallet är avslutat.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud
    Grud svarade på ämnet Gångjärn i Mek / renovering
    Howdy.

    Jag åker till Åryd på lördag. Där kanske jag får besked om det passar. Återkommer i så fall.

    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Hello.

    Jag är på G till Åryd medtagande hela verktygsarsenalen. Vi kör samma upplägg som förra gången, en nära nog totaldemontering (undantaget trottelspjällen som inte behöver röras) samt renblåsning av alla bränsle- och luftkanaler. Bra vore om du läser det häfte som heter "Cleaning the Honda DOHC Four Carburetor" av Mike Nixon som Calle lär ha om han inte lånat ut det.

    Viktigt att veta: har din hoj acc-pump eller inte? Det kan vara olika beroende på varifrån den kommit. Rengöringen blir så mycket enklare om acc-pumpen saknas.

    Hasta la vista,
    GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud
    Grud skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Under vinterns mekande med en CB 650 1982, modell RC 03, har den lösa biten till sadelgångjärnet försvunnit. Kan någon vänlig själ låna mig en sån för kopiering eller sälja mig en?
    1. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Förgasargummina blir som bakelit i konsistensen genom åren. Detta kan avhjälpas genom att koka dem i glycerin i en timme. Monteringen av förgasarpaketet går så mycket lättare efter denna behandling. En exotisk doft sprider sig i köket, så denna operation bör nog företagas när hushållets övriga medlemmar befinner sig på annat håll.
    På apoteket hittade jag en flaska med tre deciliter glycerin. Detta räckte precis till fyra gummin i en lämpligt liten kastrull. Flaskan kostade runt 80 spänn. Klaga inte på priset. Tre deciliter Grönstedts kostar 128:-...
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Lufta bromssystemet kan man göra på olika sätt. Jag föredrar att göra det bakvägen med en handtvålpumpflaska och transparent plastslang. På hojar med dubbla bromsskivor kan det vara svårt att få ur all luft genom att pumpa med handtaget. I samband med detta är det en fördel att linda på luftningsnippelns gänga med gängtejp för att minimera läckaget. En annan fördel med gängtejpen är att nästa gång nippeln ska lossas går det förmodligen lättare än om tejpen inte hade funnits där. Risken för fastnande nipplar är visserligen liten jämfört med bilars gjutjärnsok eftersom materialet är aluminium, men det kan inte skada med lite plast emellan.
    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.