Aktiviteter
Introduktion
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Grud skapade ett nytt inlägg i Mek / renovering
    Jag har slaktat ett uttjänt tändstift och filat 4 spår från gängans början och ca. 6 mm upp så att det fungerar som en gängtapp. Viktigt här är att spårens ena sida ska ha en skärande funktion. Anbringa fett i spåren och gänga ner i bôtt så följer sotet med upp vid utskruvandet. Ett alternativ finns: Kamasa Tools har ett gängrensningsverktyg (Googla!) till det facila priset av 400+ SEK. På den tiden jag var medlem i Yamaha Triple-klubben hade vi ett system för utlåning av specialverktyg som var inköpta i klubbens regi; prylar som var för dyra för den enskilde medlemmen. Det borde denna klubb också ha.
    Ett annat problem med gamla motorer som har fått tändstiften bytta många gånger är packningsytans utseende. Allsköns dynga har ansamlats runt stiften under årens lopp, och inte alltid har mekanikerna blåst bort den, vilket jag har konstaterat på den hoj jag nu håller på med, en CB 750 -81. Jag ska göra ett verktyg för att rensa upp eländet bestående av en pinne med 10.8 mm diameter som går ner i tändstiftshålet samt en hylsa som går utanpå med änden utformad med sågtänder. Jag återkommer med en rapport i ärendet.
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tjenamoss!
    Intressant ämne, detta. I slutet av förra årtusendet byggde jag om en Matchless G9 parallelltwin och försåg den med en 180-graders-vevaxel, fräst och svarvad ur ett stycke 2541-03 seghärdat stål. Jag blev inspirerad till detta efter att ha läst en artikel i engelska Classic Bike om Doug Hele, mannen bakom Triumphs tävlingsframgångar innan japanerna tog över. Under sin tid som konstruktör hos Norton byggde han om en Jubilee 250 Twin från den vanliga 360-graders-veven till 180-graders (jämför Honda 450). Resultatet blev överväldigande. Motorn gick så jämnt att det inte ens var nödvändigt att skruva fast den i provbänken. Men... strax kom problemen: Topplocket, gemensamt för båda cylindrarna, var så beskaffat att en enkelförgasare var monterad direkt på utan separat insugningsrör. Detta ledde till att den ena cylindern nöp på grund av bränslebrist orsakad av de ojämna insugningspulserna. Det fanns inga pengar till att gjuta nya topplock för dubbla förgasare, så projektet gick i stöpet. Tragiskt.


    Och här kommer Murray och gör samma grej, fast till Honda 750/900???!!! Det finns en anledning till att dessa motorer har fyra förgasare...


    Jag kan inte låta bli att fråga: Gillar du inte originalen, Keihin VB?


    Vänliga Hälsningar,

    Gunnar
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud skapade ett nytt inlägg i Allmänt
    Hur kommer det sig att redovisningen av antalet besökare på en tråd plötsligt gör halt vid siffran 9999, och sedan visar "10K"? Visst, sånt har hänt förut, som när bensinpriset gick över 9 kronor och 99 öre (vem kunde någonsin tro att något sådant kunde hända?) och många mackar fick problem. Men, vafan, år 2019, ska vi återuppleva sjuttiotalet???
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Bra tips! Till yttermera visso; ifall munstyckena befinns vara igensatta underlättar det betydligt om du har en stålsträngad gitarr, för då har du verktyget för att penetrera hålen gratis tillhanda: E-strängen.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Slanglösa däck har inte den släta insida som "slangdäck" har, så problem kan uppstå om man monterar slang däri.

    MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Tack för klargörandet angående körnslagen. Jag hade hämtat min bild av JIS från andra håll utan att ha gjort den obligatoriska faktakollen. Gängstigningsskillnaderna i och för sig (vilka endast borde drabba ägarna av de allra äldsta Hondorna), min ståndpunkt förblir orubbad: kom för h-e inte i närheten av en Honda med PH-mejslar från Clas Ohlson!!!
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Är det äntligen dags att knyta ihop säcken och konstatera att ändamålet är uppfyllt? Jag har under årens gång upptäckt att många av vår klubbs medlemmar inte haft en susning om vad det lilla körnslaget på krysspårsskallarna betyder. Jag får tacka er som bidragit till denna tråd och hoppas att alla tvivel härmed är undanröjda. MVH GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Vad menar du med att "krångla till det"? Jag har ägnat de senaste två åren att få rätsida på varför JIS-standarden har försvunnit från katalogerna. Har du suttit inne med svaret hela tiden?
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Grud tackade användaren oleo i inlägget, JIS-standard
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Idag har jag äntligen fått ett någorlunda begripligt svar på knagglig engelska från VESSEL Europe. Saken är den att JIS-standarden för krysspårsmejslar upphörde för tio år sedan och ersattes av ISO-standard. Därför kan inte dessa mejslar kallas JIS i katalogen, utan har glidit in under PH-beteckning istället. Trots det bedyrar Pariskontoret att alla deras krysspårsmejslar kallade PH fortsätter att tillverkas enligt JIS-standard. Att de klarar av denna akrobatik beror (enligt min tolkning) på att JIS hade snävare toleranser än PH. I ett tidigare inlägg nämnde jag att JIS-mejslar fungerar utmärkt i PH-skallar, men inte tvärtom.
    Alltså: köp VESSEL PH-mejslar, som egentligen inte är PH, utan JIS. Kristallklart, eller hur?

    I katalogen: www.vessel-europe.com/pdf/IDbit.pdf , kan man på sidorna 13 och 16 finna bits och längre mejslar som passar våra ändamål. Jag har blivit uppmanad att lägga en beställning på minst tio stycken per typ, så ska de hänvisa mig till närmaste återförsäljare. Det ämnar jag däremot inte göra, utan föreslår klubben att hantera detta. En fråga till våra administratörer: går det att fixa på något sätt?

    Med Vänlig Hälsning,
    GG
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.