Aktiviteter
Introduktion
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Per_W svarade på ämnet Däck till CB750 K6 i Allmänt
    Kanske att du vill ha mer än 500 mil på bakdäcket också?
    På 80 talet körde jag med Metzeler ME99 bak. Normalt med 800 mil. Det fanns som sportdäck också och en kompis klagade på max 500 mil.

    Max 500 mil är precis som jag erfarit nu de senare åren med Metzeler Lasertec 120/90-18. Dunlop Arrowmax Streetsmart 120/90-18 och 4.0-18
    Väghållningen började lida redan före 400 mil då däcket blivit platt väldigt fort, ormande kurvor där hojen slingrar mera än kurvorna trots styrdämpare, koniska styrlager fram, nållager i svinglagringen och nya IKON stötdämpare.

    Nu råkar denna MC ha lite flera kusar och väldigt bra vrid. Däcken bör hålla längre ändå.

    Jag är ingen kurvfantom som skaver med kraftiga nedlägg och sliter sidorna. Kurvorna kan ibland komma lite för fort i ansiktet och jag är glad att jag monterade en extra skiva fram.
    Det har blivit mycket förgasar tester och en del kul acceleration.

    Jag monterade Heidenau K36 4.0-18 bak (original dim för original 2.15" fälg) förra sensommaren. Jag märkte redan efter 150mil att mönstret inte slits lika snabbt. Detta däck kanske kan klara kring 800 mil som gör mekandet lättare.
    Framdäck Heidenau K44 3.25-19 väntar att komma på.

    Jag har även denna uppsättning med Heidenau på min precis ihopmonterade CB750 K2-75 i original utförande. Ser bra ut på MC'n och funkar förhoppningsvis bra.

    Om man kör racing så har man ju modifierat hojen och kör kanske på Continentals classic racing däck.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W skapade ett nytt inlägg i Allmänt
    Jag hade nyligen problem med att blinkers inte funkade på mitt CB750K2 projekt.
    Insåg efter lite felsökning att blinkrelä inte gjorde jobbet. Helt nytt från Yamiya inkopplat enligt deras beskrivning med endast grå (ut från relä som skall pulsas av relät) och svart (12V till relä)
    Jag testade ett till då jag råkade ha 2st helt nya. samma fel.

    Köpte då ett relä från Biltema som fixade problemet på stört. Det har samma dimension som Yamiya relä't och passar fint i gummihållaren..
    Funkar perfekt med blinkers tutan på eller av. K2 vä. handtag har ju knapp för det.
    Endast 39.90kr


    www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-2000017801

    För Volvo. Passande Amazon 121, 122, 123GT fr.o.m. chassinummer 140000- och Duett 210 fr.o.m. chassinummer 8275-, 142, 144, 145, 164 utan varningsblinker.

    Det har endast 2 flatstift. För grå och svart, ej jord (grön). K2 kanske inte hade jord ansluten som senare K6 (Mitt K2 eftermarknadskablage har dock det).
    Jord gör det stabilare enligt vad jag läst. Späningsnivå och belastning kan orsaka hysterisk blinker... (Biltema har med 3 uttag också, då fyrkantigt som ett vanligt Auto relä man använder till extralysen etc)

    Kanske att Yamiya relät skulle funka ifall lamporna skulle ha högre watt. Då blinkers är helt nya Honda med lampor i också från Yamiya så kollade jag inte det närmare då det borde funka.
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W följer nu Crille M
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M är nu vän med Per_W
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Justera tomgång i Allmänt
    Manualen sid 19, bild 37
    Senare förgasare har denna skruv på högra sidan
    inside.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB750K1_F1_K7_F2.pdf
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag har använt sprayburk till 2 motorblock utan att blästra blocken. Resultatet blev bra och färgen tål en hel del. Enkelt att spraya på i efterhand ifall det blir skador.
    Motip motorfärg, kulör Alumimium
    www.blueride.se/motorfarg-motip-p-2245.html

    Jag tvättade motorblocken i en balja med lacknafta. Biltema säljer dunkar.
    Efter detta maskindiskmedel (Pulver) upplöst i varmvatten och diska varje halva i en stor ho. Jag har gjort detta med växellåds axlar i också i en senare uppgradering.
    Därefter blås rent med trycklyft och högtryckstvätt på garageuppfarten.

    VARNING! Håll koll på den lilla gummpluggen som sitter i undre blockhalvan under lagerhållaren på vänster sida. Den flyger i väg om man inte tar bort den innan då man blåser rent oljekanalerna.
    Vitalmotorsport på eBay har denna plugg ifall den flyger bort. De har även packn sats för oljepumpen

    Efter tvätt Acteon regörning. Våtslipppaper för att jämna till övre blockets jämna ytor.

    Sedan bara att spraya. Jag lade blocken med lager ytorna nedåt och maskerade sidorna och packingsytan för oljetråget.

    Jag har sett block målade med 2k färg. Det ser inte ut som Honda original. Ser snyggt ut med för tjockt lager med färg.enligt min smak. Original hade tunnare färglager med synliga gjutskavanker.
    Färgen tål bensin som drällts vid otaliga munstycksbyten jag glorde på min K6:a. Den har dessutom gått riktigt varm med oljetemp i oljetanken på ca: 120C
    .
    Min K6:a (Avatar bilden) har RCS (Rubber coated steel) cyl fot packning som kräver jämna ytor. Därför slipade jag ytan på övre blocket utan dragstänger i. Biltema slippapper på formplyfa ovanpå en bänk. 240 tar bort reporna som syns vid slipning. Därefter 400. 2 omgångar för varje korn fixadde ytan.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Var sparsam med extra tätningsmedel nära oljekanaler till toppen då det kan orsaka stopp med dyra följder.
    O-ringar har debatterats då nya packningar kan vara tjockare och Hondas std mått behöver tjockare o-ring för att vara tjockare än packningen så den kan pressas ihop och hålla mot trycket.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag har ej skruvat CB500 men CB750 behöver INTE extra tätningsmedel, packning endast räcker inklusive std o-ringar.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Ta bort undre blockhalvan och dunka ut cylindern inifrån?
    Kanske man måste vara 2 pers som har tung nylon slägga med träbit mot lämplig del av cylindern och slår samtidigt.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Bara att prova 10W-40 och därefter 20W-50. Du känner skillnad vid växling varm som kall. Mina vevlager såg ovanligt trötta ut efter endast några hundra mil då jag mest kört 10W-40. De gamla jag använt under 3500 mil på 80-talet med 20W-50 såg friskare ut trots långa mil i hög hastighet till medelhavet och kring i värmen.

    20W-50 rekommenderad viskositet av Honda vilket står på etiketten på sidkåpan där även 10W-40 anges. Mark Paris som skrivit en bok om CB750 och renovera/modifiera denna anger 20W-50 som lämplig viskositet. 10W-40 vid låg utomhustemp, under 15C.
    Jag har märkt stor skillnad på 10W-40 och 20W-50 hur växellådan känns när den är varm. 10W-40 endast pga ny kolvar vars ringar bör plågas extra för att slipas in de första milen då cylindrarnas ruggade yta efter honing fortfarande kan slipa till ringarna.
    CB750 kan gå förbaskat varm när det är varmt ute. Jag skulle nog kunna använda 20W-60 i min K6:a som har 120C i oljetanken varma dagar. Oljan i tanken känns ju inte direkt tjock då. Men den är ju som sagt modifierad. Jag skall nog inhandla några flaskor 20W-60 att blanda med.

    Jag unnar vevaxeln, vevstakarna med kam och vipparmarna en bra olja som kan smörja vid hög temp och 6000-8000 varv.
    Oljetillsats som ZDDP uppmuntras ofta också. Bara att vissa är gjorda för gamla V8:or och har antifriktionsmedel i också vilket kopplingen inte gillar. Bättre att ha MC olja med hög halt från början
    Detta är ju för CB750.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.