Aktiviteter
Introduktion
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Per_W updated their profile
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Morgan Carbtune funkar bra.
    Enkelt att jämföra alla 4 bredvid varandra då det är staplar. Bara att installera som beskriver med strypningarna.
    Ev smalare slangar närmast förgasarna som Mikuni TMR har. Honda original med rör som fästs i förgasarna funkar nog med slangarna direkt

    Länk måste läggas i via editor och bildlänk, symbol som liggande 8
    Morgan Carbtune eBay UK

    Mina CB750 originalförgasare funkar bra med bänk tuning, 3-4 mm borr på insugssidan som referens. Mina Smoothbore VM29 likadant då de saknar uttag för klockor.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Står det HAINDST 900cc inuti kolvarna? Henry Abe Industry.

    Detta måste vara de gamla Henry Abe kolvarna. 67.5mm . Mät cylindrarna så kommer du se 67.5mm
    Deras 890 sats var 67mm.

    De gjorde 2 modeller, en lite nyare med avkapade sidor och 3-del oljeringar och urtag för vassare kam.

    De äldre inte gjorda för vassare kam, inga urtag för ventiler att tala om, som original.
    De äldre har enkla oljeringar, se här. OBS de skriver 67mm men det kan inte stämma då 900cc är 67.5mm. Kolla så de mäter. Står det 900 på askarna så måste det vara rätt. Amerikaner är inte hemma på mm då de kör tum.
    Kolvringar på eBay

    De nyare med 3 dels olje ringar kanske kan hittas. Sök Henry Abe 900 + rings
    Jag tror en sats ringar kostade ca.2000kr för några år sedan + frakt tull moms... :-(

    Bättre skaffa nya kolvar.

    CycleX säljer en sats de kallar för 915cc men det är "endast" 901cc, dia 67.5mm (smidda Wiseco kolvar)
    Jag har en sådan sats. Kolvarna som är i nyskick är lite smala, 67.43mm så cylindrarna får inte vara över 67.50 mm. Nu menas hundradelar. Min cyl är använd, drygt 0.08 i totalt spel.

    Dessa har samma typ av foder som den gamla Henry Abe satsen med avsmalnande foder för att man skall slippa fräsa upp hålen övre vevhuset. Den delen av fodren lika tunna som original borrat till 836, tror lite tunnare ändå
    Mitt K6 block krävde massage med Dremel, K2 passade utan.

    Är kolvarna verkligen OK? Om beggat kolla kolv vs borr. Gjutna kolvar skall vara ganska tajta kring 0.025-0.05mm, inte som smidda som har total tolerans kring 0.06-0.07mm.

    Ny foder säljer CycleX till bra pris (129USD + frakt om ca 100USD + 30% tull moms mm på allt). De behöver dock borras en hel del då de är under 65mm att börja med (passande 836). För borrning till 67.5 kostar en del. Då kan de vara bättre med deras 890 kit och ha tjockare foder och möjlighet att gå ett steg till.

    Säkert billigare att lämna till Ove på Motospeed i Västerås och beställa nya kolvar med borr. JE har bra kolvar.
    900cc med kam, portad topp... mera vrid och kusar. Bättre vevstakar nästa :-)
    Carillo, APE's budget stakar för 600USD, eller CycleX superrods. APE's ser bättre ut.
    Välkommen till Trimträsket :-)
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Kolvringar i Mek / renovering
    Inkörning av nya ringar skall inte vara försiktig heller. Kör lugnt till motor är riktigt varm, gasa sedan på upp till 40%, 60%, 80% av max, släpp gasen och låt MC'n motorbromsa krafttigt. Gör så flera ggr i rad.
    Eskallera upp till högre varv och fler motorbromsningar. Det är tydligen då ringarna pressas ut mot de nyhonade ytorna och slipas in fint. Funkar bäst de första milen sedan är det för sent... Mina senaste inkörningar fick smaka på 8000 varv den första körningen. JE 71.25mm kolvar i nikasil cylnder (CB750K6) och billiga 61mm original kopior från Cruzinimage i honad k1 cylinder på min K2:a

    Jag har gamla 836 kolvar som kördes in försiktigt och fick inte smaka på rejäl gas förrän efter 100 mil. De är också bruna under ringarna trots rejäla varvningar på Autobahn åren efter. Senare kolvar fick känna på från start, inga bruna missfärgningar på kolvarna under ringarna.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Däck till CB750 K6 i Allmänt
    Kanske att du vill ha mer än 500 mil på bakdäcket också?
    På 80 talet körde jag med Metzeler ME99 bak. Normalt med 800 mil. Det fanns som sportdäck också och en kompis klagade på max 500 mil.

    Max 500 mil är precis som jag erfarit nu de senare åren med Metzeler Lasertec 120/90-18. Dunlop Arrowmax Streetsmart 120/90-18 och 4.0-18
    Väghållningen började lida redan före 400 mil då däcket blivit platt väldigt fort, ormande kurvor där hojen slingrar mera än kurvorna trots styrdämpare, koniska styrlager fram, nållager i svinglagringen och nya IKON stötdämpare.

    Nu råkar denna MC ha lite flera kusar och väldigt bra vrid. Däcken bör hålla längre ändå.

    Jag är ingen kurvfantom som skaver med kraftiga nedlägg och sliter sidorna. Kurvorna kan ibland komma lite för fort i ansiktet och jag är glad att jag monterade en extra skiva fram.
    Det har blivit mycket förgasar tester och en del kul acceleration.

    Jag monterade Heidenau K36 4.0-18 bak (original dim för original 2.15" fälg) förra sensommaren. Jag märkte redan efter 150mil att mönstret inte slits lika snabbt. Detta däck kanske kan klara kring 800 mil som gör mekandet lättare.
    Framdäck Heidenau K44 3.25-19 väntar att komma på.

    Jag har även denna uppsättning med Heidenau på min precis ihopmonterade CB750 K2-75 i original utförande. Ser bra ut på MC'n och funkar förhoppningsvis bra.

    Om man kör racing så har man ju modifierat hojen och kör kanske på Continentals classic racing däck.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W skapade ett nytt inlägg i Allmänt
    Jag hade nyligen problem med att blinkers inte funkade på mitt CB750K2 projekt.
    Insåg efter lite felsökning att blinkrelä inte gjorde jobbet. Helt nytt från Yamiya inkopplat enligt deras beskrivning med endast grå (ut från relä som skall pulsas av relät) och svart (12V till relä)
    Jag testade ett till då jag råkade ha 2st helt nya. samma fel.

    Köpte då ett relä från Biltema som fixade problemet på stört. Det har samma dimension som Yamiya relä't och passar fint i gummihållaren..
    Funkar perfekt med blinkers tutan på eller av. K2 vä. handtag har ju knapp för det.
    Endast 39.90kr


    www.biltema.se/bil---mc/elsystem/relan/blinkrela-2000017801

    För Volvo. Passande Amazon 121, 122, 123GT fr.o.m. chassinummer 140000- och Duett 210 fr.o.m. chassinummer 8275-, 142, 144, 145, 164 utan varningsblinker.

    Det har endast 2 flatstift. För grå och svart, ej jord (grön). K2 kanske inte hade jord ansluten som senare K6 (Mitt K2 eftermarknadskablage har dock det).
    Jord gör det stabilare enligt vad jag läst. Späningsnivå och belastning kan orsaka hysterisk blinker... (Biltema har med 3 uttag också, då fyrkantigt som ett vanligt Auto relä man använder till extralysen etc)

    Kanske att Yamiya relät skulle funka ifall lamporna skulle ha högre watt. Då blinkers är helt nya Honda med lampor i också från Yamiya så kollade jag inte det närmare då det borde funka.
    1. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W följer nu Crille M
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M är nu vän med Per_W
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Justera tomgång i Allmänt
    Manualen sid 19, bild 37
    Senare förgasare har denna skruv på högra sidan
    inside.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB750K1_F1_K7_F2.pdf
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag har använt sprayburk till 2 motorblock utan att blästra blocken. Resultatet blev bra och färgen tål en hel del. Enkelt att spraya på i efterhand ifall det blir skador.
    Motip motorfärg, kulör Alumimium
    www.blueride.se/motorfarg-motip-p-2245.html

    Jag tvättade motorblocken i en balja med lacknafta. Biltema säljer dunkar.
    Efter detta maskindiskmedel (Pulver) upplöst i varmvatten och diska varje halva i en stor ho. Jag har gjort detta med växellåds axlar i också i en senare uppgradering.
    Därefter blås rent med trycklyft och högtryckstvätt på garageuppfarten.

    VARNING! Håll koll på den lilla gummpluggen som sitter i undre blockhalvan under lagerhållaren på vänster sida. Den flyger i väg om man inte tar bort den innan då man blåser rent oljekanalerna.
    Vitalmotorsport på eBay har denna plugg ifall den flyger bort. De har även packn sats för oljepumpen

    Efter tvätt Acteon regörning. Våtslipppaper för att jämna till övre blockets jämna ytor.

    Sedan bara att spraya. Jag lade blocken med lager ytorna nedåt och maskerade sidorna och packingsytan för oljetråget.

    Jag har sett block målade med 2k färg. Det ser inte ut som Honda original. Ser snyggt ut med för tjockt lager med färg.enligt min smak. Original hade tunnare färglager med synliga gjutskavanker.
    Färgen tål bensin som drällts vid otaliga munstycksbyten jag glorde på min K6:a. Den har dessutom gått riktigt varm med oljetemp i oljetanken på ca: 120C
    .
    Min K6:a (Avatar bilden) har RCS (Rubber coated steel) cyl fot packning som kräver jämna ytor. Därför slipade jag ytan på övre blocket utan dragstänger i. Biltema slippapper på formplyfa ovanpå en bänk. 240 tar bort reporna som syns vid slipning. Därefter 400. 2 omgångar för varje korn fixadde ytan.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    0
    0
    0
    0
    0
    0
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.