Aktiviteter
Introduktion
Grupper (0)
Inga grupper ännu.
Pinnade objekt
Senaste aktiviteter
  • Per_W följer nu Crille M
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Crille M är nu vän med Per_W
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet Justera tomgång i Allmänt
    Manualen sid 19, bild 37
    Senare förgasare har denna skruv på högra sidan
    inside.hondamc.com/upload/Download/IBOOK/CB750K1_F1_K7_F2.pdf
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag har använt sprayburk till 2 motorblock utan att blästra blocken. Resultatet blev bra och färgen tål en hel del. Enkelt att spraya på i efterhand ifall det blir skador.
    Motip motorfärg, kulör Alumimium
    www.blueride.se/motorfarg-motip-p-2245.html

    Jag tvättade motorblocken i en balja med lacknafta. Biltema säljer dunkar.
    Efter detta maskindiskmedel (Pulver) upplöst i varmvatten och diska varje halva i en stor ho. Jag har gjort detta med växellåds axlar i också i en senare uppgradering.
    Därefter blås rent med trycklyft och högtryckstvätt på garageuppfarten.

    VARNING! Håll koll på den lilla gummpluggen som sitter i undre blockhalvan under lagerhållaren på vänster sida. Den flyger i väg om man inte tar bort den innan då man blåser rent oljekanalerna.
    Vitalmotorsport på eBay har denna plugg ifall den flyger bort. De har även packn sats för oljepumpen

    Efter tvätt Acteon regörning. Våtslipppaper för att jämna till övre blockets jämna ytor.

    Sedan bara att spraya. Jag lade blocken med lager ytorna nedåt och maskerade sidorna och packingsytan för oljetråget.

    Jag har sett block målade med 2k färg. Det ser inte ut som Honda original. Ser snyggt ut med för tjockt lager med färg.enligt min smak. Original hade tunnare färglager med synliga gjutskavanker.
    Färgen tål bensin som drällts vid otaliga munstycksbyten jag glorde på min K6:a. Den har dessutom gått riktigt varm med oljetemp i oljetanken på ca: 120C
    .
    Min K6:a (Avatar bilden) har RCS (Rubber coated steel) cyl fot packning som kräver jämna ytor. Därför slipade jag ytan på övre blocket utan dragstänger i. Biltema slippapper på formplyfa ovanpå en bänk. 240 tar bort reporna som syns vid slipning. Därefter 400. 2 omgångar för varje korn fixadde ytan.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Var sparsam med extra tätningsmedel nära oljekanaler till toppen då det kan orsaka stopp med dyra följder.
    O-ringar har debatterats då nya packningar kan vara tjockare och Hondas std mått behöver tjockare o-ring för att vara tjockare än packningen så den kan pressas ihop och hålla mot trycket.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag har ej skruvat CB500 men CB750 behöver INTE extra tätningsmedel, packning endast räcker inklusive std o-ringar.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Ta bort undre blockhalvan och dunka ut cylindern inifrån?
    Kanske man måste vara 2 pers som har tung nylon slägga med träbit mot lämplig del av cylindern och slår samtidigt.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Bara att prova 10W-40 och därefter 20W-50. Du känner skillnad vid växling varm som kall. Mina vevlager såg ovanligt trötta ut efter endast några hundra mil då jag mest kört 10W-40. De gamla jag använt under 3500 mil på 80-talet med 20W-50 såg friskare ut trots långa mil i hög hastighet till medelhavet och kring i värmen.

    20W-50 rekommenderad viskositet av Honda vilket står på etiketten på sidkåpan där även 10W-40 anges. Mark Paris som skrivit en bok om CB750 och renovera/modifiera denna anger 20W-50 som lämplig viskositet. 10W-40 vid låg utomhustemp, under 15C.
    Jag har märkt stor skillnad på 10W-40 och 20W-50 hur växellådan känns när den är varm. 10W-40 endast pga ny kolvar vars ringar bör plågas extra för att slipas in de första milen då cylindrarnas ruggade yta efter honing fortfarande kan slipa till ringarna.
    CB750 kan gå förbaskat varm när det är varmt ute. Jag skulle nog kunna använda 20W-60 i min K6:a som har 120C i oljetanken varma dagar. Oljan i tanken känns ju inte direkt tjock då. Men den är ju som sagt modifierad. Jag skall nog inhandla några flaskor 20W-60 att blanda med.

    Jag unnar vevaxeln, vevstakarna med kam och vipparmarna en bra olja som kan smörja vid hög temp och 6000-8000 varv.
    Oljetillsats som ZDDP uppmuntras ofta också. Bara att vissa är gjorda för gamla V8:or och har antifriktionsmedel i också vilket kopplingen inte gillar. Bättre att ha MC olja med hög halt från början
    Detta är ju för CB750.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Per_W svarade på ämnet olja i Mek / renovering
    Red Line motorcykelolja 20W-50 som har massor med zink och fosfor. Inga problem att få i friläge när motorn är riktigt varm. De flesta andra oljor ger problem med det.
    Denna är helsyntet och bör ej användas med katalysator då de smörjajnde halterna av zink och fosfor är riktigt höga.

    Jag har även några oljebyten med Spectro Heavy Duty 20W-50 (mineral) som även den har en massa zink och forsfor. Den skall vara bra, kommer i min CB750 K2:a som förhoppningsvis kan bli ihopskruvad snart. Original setup på motorn så mineral borde funka.

    Jag har testat Castrol ActEvo 10W-40, 20W-50 (för inkörning). Inte bra, växellådan kändes väldigt hård.
    Motul 3000 10W-40, 20W-50 (lika illa som ActEvo) För inkörning endast.
    Motul 5100 15W-50 Semi synth. Bättre än ovan
    Motul 7100 15W-50 Helsyntet. Bättre än ovan.
    Red LIne MYCKET bättre. Behövs i min K6:a som går varmt, och har en del modifieringar i motorn som är värda den bästa oljan. Växellådan känns mycket bättre. Läcker inte mer än andra oljor som många fabler beskriver :-)

    Jag kan återkomma när jag fått ihop min K2:a och testat Spectro Heavy Duty 20W-50 mineral som jag är övertygad funkar bra. Den finns som semi också.

    Kammen med dess lagring och vipparmarna behöver olja med gammaldags recept med mycket zink och fosfor. Senare oljor har kring max 1000ppm. RedLine och Spectro har mer än dubbelt.

    Att få i friläge i stillastående med motorn igång när den är riktigt varm beror väldigt mycket på oljan har jag noterat. Kopplingen rätt justerad förstås.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
  • Jag köpte bensinslang fråm DO88 senast. 6mm och 8mm. 6mm passar bensinkranen perfekt, äldre CB750 kranen med 2 st rör. Vanliga minislangklämmor från biltema.
    www.do88.se/sv/artiklar/silikonslang-_-s...metervara/index.html
    Gates Barricade handlade jag då jag tröttnade på skräpslang som inte tål modern bensin. 6mm från tanken som sedan har övergångar till 8mm som mina förgasare behöver
    www.do88.se/sv/artiklar/slangtillbehor/s...opplingar/index.html
    Originaltypen av slang har annars Yamiya750.com i Japan, frakten drar ev iväg.
    David Silver är annar sinte så dyr. kring 7 pund för småpaket, 20pund för stora, riktigt stora paket. Här har de mer än vad deras listar visar, sök på partnummer.
    Säljare i Tyskland via eBay blir inte billigare frakt än England.
    1. Visa svar
    2. Visa tråd →
    Inlägget väntar moderering
    Objekt i tidslinjen har publicerats. Objektet kommer nu vara synligt i tidslinjen.
Ingen aktivitet här ännu.
Unable to load tooltip content.